Vraag 8

Vraag 8

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:12 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 09:19 uur

Kan ik bij een overigens juist antwoord in plaats dezelfde covalentie ook hetzelfde aantal valentie elektronen goedrekenen? Chemisch gezien klopt dit wel.

Door: Muller | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 09:27 uur

Dat lijkt mij wel, want het ene (covalentie) is toch het gevolg van het andere.

Door: Manon van der Waal | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 15:09 uur

valantie-elktronen wel, maar elektronenconfiguratie niet :)

Door: Doolaard | Datum: Zondag 27 mei 2018, 09:05 uur

Wat te doen met leerlingen die in plaats van vergelijkbare eigenschappen noemen dat elementen in dezelfde groep dezelfde eigenschappen hebben? Ik heb dit fout gerekend. Een paar leerlingen noemen dat fosfor en arseen allebei 3 bindingen kunnen vormen. Dit heb ik goed gerekend.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 10:18 uur

Dezelfde eigenschappen en vergelijkbare eigenschappen zijn op dit niveau voldoende analoog naar mijn mening.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 12:35 uur

Ik ben het eens met collega Schaareman. Bovendien 'dezelfde eigenschappen' impliceert niet direct dat alle eigenschappen hetzelfde zijn, maar dat er eigenschappen zijn die delzelfde zijn. En er zijn ook eigenschappen hetzelfde, zoals bijvoorbeeld de covalentie, want ook goed gerekend mag worden.

Enige waar ik over zou twijfelen is wanneer een leerling zegt dat 'alle eigenschappen hetzelfde zijn'. In dat geval zou ik denk ik toch 1 punt aftrekken.

 

Door: Muller | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:15 uur

Wat doen bij: “... ze hebben allebei hetzelfde aantal bindingen, en kunnen elkaars plek innemen.”

Is dat 1 punt waard? Zou er staan “ze kunnen hetzelfde aantal bindingen aangaan” zou ik het conform “hebben dezelfde covalentie” lezen, maar zo twijfel ik.

Door: Hoogendam-van der Heijden | Datum: Zondag 27 mei 2018, 14:20 uur

Ik zou dit 1pt geven. Ik lees dit ook als conform dezelfde covalentie

Door: Ludden | Datum: Zondag 27 mei 2018, 18:22 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 18:25)

Wat doen jullie met leerlingen die vermdelden dat arseen en fosfor onder elkaar staan in het periodiek systeem, en dus overeenkomstige eigenschappen hebben? Het begrip "groep" wordt niet genoend, dus 0 punt? 

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 18:31 uur

@ collega Ludden

Zie in het CV de opmerking bij deze opgave: 2p