Vraag 29

Vraag 29

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:09 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Gemeren | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 16:25 uur

Bij de langere kabel wordt er niet vermeld hoe de langere kabel gebruikt gaat worden. Mijn eerste ingeving was dat als de kabel langer is en de afstand tot de auto blijft gelijk en het uiteinde wordt aan de as vastgemaakt, dan zal de kabel een dikkere kluwe creëren waardoor de diameter van de as groter wordt en hierdoor moet er een grotere kracht door de man uitgeoefend worden.

Dus volgens mij is wordt groter eigenlijk nog beter dan blijft gelijk.

Door: van Gorkom | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 17:00 uur

Inderdaad, een (veel) langere kabel zal altijd tot een grotere kracht leiden. Bij gelijkblijvende afstand via de grotere diameter van de opgewikkelde kabel. Als de afstand tot de auto ook groter wordt dan zal de langere kabel onder zijn eigen gewicht gaan doorhangen.

Meerdere van mijn leerlingen hebben hier de optie “wordt groter” gekozen. Eén leerling geeft zelfs een (ongevraagde) toelichting: “de kabel heeft zelf gewicht, als die 1 km zou zijn dan zou het veel zwaarder zijn”.

Juist omdat het een kruisjesvraag is zonder uitleg, is een aanvulling op het correctievoorschrift eigenlijk wel nodig om duidelijkheid te scheppen.

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 20:18 uur

Dat bij een langere kabel de diameter groter wordt is niet terecht, de hoeveelheid kabel die gebruikt wordt om de auto er uit te halen is namelijk gelijk en dus zal nadat de auto er uit is gehaald niet meer van de kabel om de as worden gewikkeld. Het doorhangeffect is inderdaad wel van belang maar dan moet het wel een flink groter stuk zijn om effect te hebben.

Door: Gemeren | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 09:40 uur

In het plaatje is te zien dat zowel bij de auto, als bij de as het uiteinde van de kabel is vastgemaakt. Is dat geval is het wel relevant daar er eerst een overtollig stuk touw opgewikkeld moet worden. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 11:21 uur

Ook hier wreekt zich weer dat we niet kunnen zien op basis van welke redenering een leerling het kruisje zet. Dit soort vragen kijken lekker snel na, maar ik ben er geen fan van