Vraag 24

Vraag 24

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:09 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Ruud Glas | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 09:41 uur

Leerlingen die niet de schaal bepalen maar met behulp van een verhoudingstabel de kracht berekenen. Punt toekennen of niet? Ik neig naar wel doen.

Door: Bernard La Rivière | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 10:49 uur

@Glas: lijkt me goed. Ze doen dan toch iets met de lengte van de een en bijbehorende kracht. Ik denk iets van 6,1 cm komt overeen met 6,1E3 N en dat is een schaal. Niet heel netjes maar wel correct.

Door: Bernard La Rivière | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 10:53 uur (Bewerkt op: 15-05-2018 11:04)

Het correctiemodel geeft geen marge. Leerlingen die niet 6,1 cm maar 6,0 cm nemen (en verder goed doorwerken) en hoe fout is dat dan? Als ik het opmeet is het krap 6,1. En bij 6,0 kom je ook nog IN de bol uit. Beide lijken mij goed te rekenen.

De tekening in het correctievoorschrift is overigens niet op de juiste (zelfde) schaal :-(

Door: Harry Schreurs | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 18:23 uur

@La_Rivière: geen marge, jawel toch?  "Completeren met marge van 0,5 kN". Daar zit de marge voor de lengte ook in.

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 10:25 uur

De marge is voor completeren van de bepaling van F.

Maar zit er ook een marge op het bepalen van de schaal? Ik heb ook lln met 6,0 cm voor de spankracht. Zelfs 1 met 6,2 cm. Mag je er bij het bepalen van de schaal een mm

Door: Bongaerts | Datum: Donderdag 17 mei 2018, 19:29 uur

Een leerling van mij tekent de kracht verkeerd maar berekend daarna wel met behulp van de cosinus van de hoek en de spankracht de grootte van de betreffende kracht, die loodrecht op de werklijn staat. Hoeveel punten mag ik daarvoor toekennen aangezien het correctiemodel niet ingaat op deze manier van berekenen?

Door: Bernard La Rivière | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 08:16 uur (Bewerkt op: 18-05-2018 08:17)

Vraag 24 bestaat uit twee delen. Eerst de constructie. Goed of fout levert dat een F op (waarvan de leerling denkt dat dit de goede is). Deel twee is DIE F van een waarde voorzien. Als de leerling een waarde vindt die past bij ZIJN/HAAR getekende F kan b3 en b4 gegeven worden. De schaal (b3) hoeft niet genoteerd te staan, dit kan impliciet. En dat kan alleen als het antwoord goed is (anders weet je niet wat de leerling impliciet gedaan heeft).

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 01:57 uur

Als ik met mij geodriehoek Fspan opmeet vanuit het midden van het aangrijpingspunt dan meet ik ook 6,0cm. Als ik het hele bolletje van het aangrijpingspunt meeneem, meet ik 6,1cm. Het lijkt me dat dan een Fspan van 6,0 niet fout gerekend mag worden. Daarbij valt de gevonden waarde binnen een marge van 0,5 kN voor F.

Door: van Garderen | Datum: Donderdag 24 mei 2018, 09:15 uur

Fspan als 6,0 cm opmeten is volgens mij binnen de marge en dus goed.