Vraag 20

Vraag 20

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:08 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Ruud Glas | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 09:10 uur

Een leerling heeft de halfwaardetijden goed opgezocht en neergezet in uren maar vermenigvuldigt vervolgens met 60 om ze beide naar seconde om te rekenen (zucht). Scorepunt van de halfwaardetijd toekennen of niet?

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 09:27 uur

ja, alleen wel een rekenfout dus geen complementeerpunt denk ik

Door: Ockhorst | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 13:17 uur

Als beide halfwaardetijden zijn omgerekend naar een andere eenheid is er toch geen probleem? Het is te veel werk, maar niet fout.

Door: van Garderen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 19:38 uur (Bewerkt op: 15-05-2018 19:41)

alleen zitten er geen 60 seconde in een uur.

Echt seconde opgeschreven of is dat je eigne aanname. Want in minuten gaat het natuurlijk goed

Overigens score voor halfwaardetijd opzoeken natuurlijk toekennen. Dat hebben ze toch gedaan?

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 15:25 uur

De gegeven formule is nieuw voor de leerlingen. Moeten zij dan op basis van andere, bekende formules, weten dat N hier staat voor het aantal kernen? Dit wordt namelijk niet verteld. Er zijn leerlingen die N lezen als het aantal neutronen (zie Binas tabel 4, waar niet staat dat N ook voor het aantal kernen wordt gebruikt). Vervolgens vullen zij voor NTc in: 56x106 (want 56 neutronen per Tc-kern), berekenen NMo en delen de uitkomst door 57 (want 57 neutronen per Mo-kern). Zo komen ze nog steeds op 1,6x103, als zij verder geen rekenfouten maken.

Goed rekenen?

Door: van Garderen | Datum: Maandag 21 mei 2018, 09:53 uur

Kan me voorstellen dat je dit goed zou rekenen. AL denk ik dat ze zouden moeten weten dat A evenredig is met N en dus N hier wel zouden mogen zien als aantal instabiele kernen.

Ik heb heel veel leerlingen die 56 en 57 zonder miljoen gebruiken. Die krijgen van mij alleen het eerste bolletje