Vraag 18

Vraag 18

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:08 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Harten | Datum: Maandag 14 mei 2018, 21:30 uur

Hoeveel punten krijgen leerlingen die massagetal en atoomnummer verwisselen. Ik heb daar gorte hekel aan maar dit bolletjes modle zegt daar niets over. Ik heb ze nu maar 1 punt gegeven voor het beta deeltje aan de goede kant, maar ze hebben eigenlijk alles aan de goede kant staan.

Door: van Garderen | Datum: Maandag 14 mei 2018, 21:40 uur

ieder jaar terugkerende discussie, antwoordmodel is alweer anders en niet zo duidelijk.

Welk bolletje wil je weghalen?

Door: Bernd van den Oetelaar | Datum: Maandag 14 mei 2018, 22:13 uur

Dit is wel heel makkelijk drie punten scoren,.

Zowel moederkern als dochterkern zijn al in de tekst van de vraag genoemd. En dan staat de gammastraling ook nog tussen haakjes.

En het antwoordmodel spreekt niet van dat het aantal nucleonen links en rechts gelijk moet zijn, waardoor ook bij een notatieverwisseling van massagetal en atoomnummer bij moederkern en dochterkern toch alle punten gescoord kunnen en moeten worden.

 

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 11:33 uur

Ook het verval van 99m-Tc levert hier alleen 1 punt voor het elektron op doordat in CV niet kloppend maken, maar Mo links en Tc rechts worden genoemd.

Door: Borgonjen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 11:36 uur

Evenzo als er e+ links van de pijl ipv e rechts

Door: Bernard La Rivière | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 12:07 uur

Er staat ALLEEN Mo-99 links. Dus als er ook maar iets anders bij staat dan vervalt bolletje 3.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 15:21 uur

Nogal wat leerlingen noteren Tc-99m als 9942Tcm. Dit kost ze bij mij het 1e bolletje (Tcm is geen element). Of ben ik dan te streng?

Door: Paul Neggers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 18:07 uur (Bewerkt op: 16-05-2018 18:09)

Tc-99 is ook goed, dus ik denk dat dit te streng is. Wat als leerlingen noteren        Mo-99  -->  Tc-99 + Beta -

In principe beantwoord dit de vraag.

 

Door: Laagwater | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 20:33 uur

Vries-Uiterweerd: Typisch iets wat ik bij een gewone toets inderdaad fout zou rekenen, want dan wil ik het ze optimaal aanleren. Maar nu niet omdat Tc-99 in principe ook goed is, hoewel het antwoordmodel heel specifiek is mbt die Tc-99m. wat ik vreemd vind. Ik zou hier mee willen gaan met @Neggers.

de drie punten zoals die voorgaande jaren verdeeld werden hierbij zijn redelijk conform de scheikunde regels. Nu wijken ze er iets vanaf idd.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 15:15 uur

Bij verval Tc staat het electron wel rechts, maar in de opmerking staat dat er niets "anders" naast mag staan. Niets anders dan Tc dus?

Daarom tweede bolletje toch niet toekennen?