Vraag 10

Vraag 10

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:06 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Maandag 14 mei 2018, 23:05 uur

Als een leerling de schakeling ziet als een parallel van 10 draden en dus gebruik maakt van Gparallel=10Gdraad of 1/Rparallel=10/Rdraad, dan mist deze leerling volgens het correctiemodel zowel bolletje 1 als bolletje 2. Hij geeft echter wel blijk dat hij weet hoe de vervangingsweerstand van meerdere (gelijke) parallelle weerstanden te berekenen, mag je hier dan toch nog niet bolletje 1 voor geven?

Door: Paul Neggers | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 15:55 uur

Het zou beter geweest zijn als men in het correctievoorschrift hier iets over op zou merken, want het is een voor de hand liggend antwoord. Ik vertaal het eerste bolletje als het toepassen van de formule voor de geleidbaarheid of vervangingsweerstand bij een parallel schakeling.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 16:34 uur

Dat lijkt mij in strijd met het correctiemodel. Er wordt expliciet gevraagd in het inzicht dat dit een gecombineerde schakeling is. 10 draden parallel moet dan inderdaad 0 punten opleveren.

Door: van Garderen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 19:31 uur

@neggers Dan ga je buiten het CV want dan zou er Σ1/G staan. Die 5 is dus onderdeel van het bolletje.

Landelijk is 0 punt afgesproken. Heb ik tot nog toe ook gedaan. Correctiemodel is duidelijk

Door: Paul Neggers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 16:55 uur

Akkoord!

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 15:30 uur (Bewerkt op: 18-05-2018 15:42)

Landelijk is inderdaad 0pt afgesproken. Het plaatje is echter wel verraderlijk en is de fout om 10 draden parallel nemen een snel gemaakte fout. Daarbij is het niet erg hard dat daar 0 pt voor worden toegekend? Ik ben het wel eens met de opmerking dat de leerling blijk geeft van het weten hoe parallelle weerstanden opgeteld moeten worden. Completeerbolletje valt dat wel weg vanwege het vereenvoudigen van het antwoord.

 

Wat ik in het landelijk verslag niet fair vind, is  "Geleidbaarheid van 5 draden gezien als totale weerstand: 0 punten". Vervelend genoeg komt daar op juiste significantie ook 1,4 uit. Is het voor een havist dan duidelijk dat je er dan nog niet bent? Is dat niet meer iets dat je op het vwo mag verwachten?

Door: Gemeren | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 13:38 uur

De significantie van de vraag is hier onjuist en daarmee ook de significantie van het correctievoorschrift. De totale weerstand is 1,44 ohm. Aangezien de laatste stap een som is, moet er hier gekeken worden naar het aantal decimalen en niet naar het aantal significante cijfers. De reden dat ik dit aandraag is omdat als je vanuit de totale weerstand, mbv spanning en stroom, naar de weerstand van één weerstandje gaat rekenen. Dan kom je uit op 3,5 ohm ipv 3,6 ohm.

Door: van Garderen | Datum: Maandag 21 mei 2018, 09:38 uur

@gemeren

En dan is het probleem dat leerlingen in conflict komen omdat zij oordelen dat dat juist niet hetzelfde is?

Ik zou dat afhankelijk van het leerlingantwoord beoordelen. 3,6 ohm is prima en als dan de conclusie is, dat het niet klopt. Alle punten