Vraag 17

Vraag 17

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:53 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Stapel | Datum: Donderdag 17 mei 2018, 17:37 uur

In afwachting op het CV ben ik oprecht benieuwd wat collega's als 2e reden hebben. Voorbij de lagere concentratie van reactanten (mijn 1e reden) kom ik enkel op "grotere massa stof warmt langzamer op", wat mij lichtelijk vergezocht lijkt. Mis ik iets?

Door: Schaareman | Datum: Donderdag 17 mei 2018, 18:25 uur

Ik dacht uit de tekst af te kunnen leiden (".. gedeeltelijk omgezet..") dat het een evenwicht is, dat verschuift dan naar links, naar de endotherme kant.

Mijn collega dacht dat het feit dat de stofstroom propanon waarschijnlijk een lagere temperatuur zou hebben waardoor je afkoeling zou krijgen....

Door: Harry Schreurs | Datum: Zondag 20 mei 2018, 16:59 uur

Dat laatste kwam ik een paar keer tegen. Maar het propanon wordt vóór de reactor toegevoegd, dus vóórdat de warmte ontstaat. Als de temperatuur stijgt, warmt propanon dus ook op en kan het niet koelen.

Door: Schaareman | Datum: Maandag 21 mei 2018, 11:06 uur (Bewerkt op: 21-05-2018 11:11)

Het is uiteindelijk gewoon het eerste voorbeeldantwoord uit het cv dus goed!

Deze vraag (en eigenlijk ook vraag 16) zijn wel heel erg van chemisch technologische aard. Het gaat meer om procesbeheersing dan om klassieke scheikunde.

Door: Schaareman | Datum: Maandag 21 mei 2018, 11:28 uur (Bewerkt op: 21-05-2018 11:29)

Wat te doen bij een summier antwoord als; propanon verlaagd de temperatuur. Er wordt uiteindelijk niet gevraagd naar uitleg over de temperatuur maar naar uitleg over de veiligheid (en die neemt toe bij verlaging van de temperatuur). je zou dit zelfs kunnen zien als een vorm van het eerste voorbeeldantwoord.

Door: Bert Keegstra | Datum: Donderdag 24 mei 2018, 07:35 uur

Propanon verlaagd de temperatuur is wat mij betreft hetzelfde als de eerste voorbeeldreden in het cv. Dus goed.