Vraag 16

Vraag 16

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:53 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Snel | Datum: Maandag 21 mei 2018, 10:19 uur

Ik heb een leerling die schrijft:

Bij een hoge temperatuur zal de katalysator niet meer goed werken en wordt CHP minder makkelijk omgezet tot fenol en propanon, wat kan leiden dat er meer ongewenste nevenproducten ontstaan. Dit komt omdat de werking van de katalysator stopt bij een hoge temperatuur.

Op zich een redelijk plausibel antwoord, maar niks over in het antwoordmodel te vinden. Wat vinden jullie?

Door: Wilke | Datum: Maandag 21 mei 2018, 10:48 uur

Het antwoord "de katalysator gaat met andere stoffen reageren / zelf meereageren" heb ik goed gerekend. Dan lijkt met dit een kleine stap (?)

Door: Schaareman | Datum: Maandag 21 mei 2018, 10:54 uur

De katalysator is zwavelzuur, een stof die gewoon tussen de andere stoffen aanwezig is. Meereageren van katalysator zou ik nog wel goed rekenen maar "de katalysator werkt niet meer goed" twijfel ik sterk over.

Door: Snel | Datum: Maandag 21 mei 2018, 11:01 uur

Tja een punt. Ik betwijfel ook sterk of dat in werkelijkheid zou gebeuren, echter reikt de chemische kennis van een VWO6 leerling nog niet zo ver.

Door: Habets | Datum: Maandag 21 mei 2018, 15:24 uur

Ik zou zelf voor "de katalysator werkt niet meer bij hogere T" nul punten toekennen. Volgens mij redeneert de leerling dan vanuit enzymen (biokatalysatoren) die denatureren bij hoge temperatuur en daarmee hun functionaliteit verliezen. Daar is bij zwavelzuur natuurlijk absoluut geen sprake van en dat inzicht mag je van een 6V'er best verwachten.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Maandag 21 mei 2018, 17:16 uur (Bewerkt op: 21-05-2018 17:31)

de katalysator werkt niet goed meer zou ik fout rekenen, dit verklaart niet het ontstaan van nevenproducten, zou hooguit het niet vormen van producten verklaren

wanneer de katalysator meereageert zou je wel andere en dus nevenproducten kunnen verwacht, hoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat dit gebeurd aangezien het aan anorganische zuur is.... maar goed dat weet een lln niet dus daar kan ik nog wel in meekomen

ik heb wel goed gerekend wanneer en leerling stelt dat de reactanten kunnen ontleden (CV heeft het alleen over producten) aangezien er geen nadere informatie gegeven wordt over de omstandigheden in R1, R2 en S1 lijkt me dit plausibel.

Wat zouden jullie doen met:

Bij hoge temperatuur kunnen stoffen verbranden, want de ontbrandingstemperatuur is bereikt, en zo nevenproducten geven

Bij hoge temperatuur worden de uitgangsstoffen gasvormig waardoor ze op een andere manier reageren en zo nevenproducten geven

Door: Manon van der Waal | Datum: Maandag 21 mei 2018, 17:35 uur

stoffen verbranden zou ik fout rekenen, aangezien er voor verbranding zuurstof nodig is en deze is niet aanwezig in de reactor.

in de gasfase anders reageren is een lastige...