Vraag 3

Vraag 3

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:51 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Harry Schreurs | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 20:02 uur

Een leerling die slechts één paar monomeren gebruikt, kan twee punten verdienen als de uiteinden kloppen en als de esterbindingen kloppen. Klopt dat? Zonder het uiteinde erbij, is het nog maar één estergroep, dus geen meervoud zoals het cv aangeeft.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 22:21 uur (Bewerkt op: 19-05-2018 22:21)

Corrrectiemodel is geschreven naar het juiste antwoord vandaar esterbindingen.
Aan eerste bolletje wordt niet voldoen, wanneer en de esterbinding correct is getekend en de uiteinden van het fragment dan zou ik 2 punten geven (er vanuitgaande dat de rest ook klopt).

Door: Schaareman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 11:22 uur

Een enkele set (ipv dubbel) monomeren is 1e bolletje niet. Esterbinding (enkelvoud dan dus) wel goed is dan 2e bolletje wel (consequent) naar mijn mening.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 11:45 uur

Ook weer stapelen; esterbinding fout = 2e niet. Maar dan automatisch ook 3e niet als je het te strikt interpreteert. IK heb het 3e punt opgevat als een consequente weergave van de monomeren zonder teveel of te weinig O atomen.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Zondag 20 mei 2018, 12:23 uur

De monomeer ethaan-1,2-diol goed getekend maar met de OH groepen boven de C-atomen, en de H-atomen die aan de C zitten gebruikt voor de het aan elkaar tekenen van de monomeren.
1e bolletje dan wel omdat de juiste monomeren afwisselend getekend zijn?
2e bolletje dus niet
3e bolletje wel met ~C links en O=C~ rechts als doorwerkfout?

 

Door: Schaareman | Datum: Zondag 20 mei 2018, 12:31 uur

Zo heb ik het wel opgevat tot nu toe.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 20 mei 2018, 12:45 uur

Zo heb ik het ook opgevat.

Door: Teeuwen | Datum: Zondag 20 mei 2018, 15:10 uur

Wanneer een leerling te veel monomeren gebruikt heeft, mag ik dit ook gewoon goed tellen. Maar nu heb ik er een die alleen 3 keer het alcohol heeft gebruikt en dus 2 keer een O~ uiteinde heeft. Volgens het 3e bolletje van het antwoord model zou ik het dan fout moeten tellen. Maar het lijkt me toch dat dit gewoon 3 punten waard is.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Zondag 20 mei 2018, 16:09 uur

Bij de opgave staat niet MINSTENS 2 twee eenheden van beide monomeren, maar 'moet bestaat uit twee eenheden van beide  monomeren", kortom... te veel monomeren is net zo fout als te weinig.

Een verkeerd uiteinde als gevolg van deze fout lijkt mij een consequentiefout en dus kan een leerling met te veel monomeren ook maximaal 2 punten scoren.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 18:39 uur (Bewerkt op: 22-05-2018 18:41)

Diverse leerlingen hebben de H-atomen aan de furan ring niet getekend. Het lijkt dat dit niet gout gerekend hoeft te worden, gezien de opmerking "Wanneer geheel of gedeeltelijk gebruik is gemaakt van juiste schematische structuurformules, dit niet aanrekenen"

Is die interpretatie juist?

In vraag 5 staat namelijk als opmerking "Wanneer in vraag 3 onderstaande fout is gemaakt (de faran H's vergeten) in de structuurformule van de monomeereenheid van FDCA
en in vraag 5 dezelfde fout is gemaakt in de structuurformules van MMF en/of FDCA, dit hier niet aanrekenen"

Moet ik het dan bij deze vraag (vraag 3) blijkbaar toch fout rekenen?