Vraag 9

Antwoord:

Door: Bastiaan Vinke | Datum: Woensdag 6 juni 2018, 22:36 uur

Tunnelkans:

er zijn twee factoren: hoogte van de barriere t.o.v. totale energie, hierbij vegelijk je twee energieen met elkaar. En dan de breedte van barriere tot ook een soort energie, en dan opgeschreven in termen van de golflengte. Blijft de energie (en dus golflengte) gelijk, en je verandert de breedte (a) die maakje breder, dan neemt de tunnelkans uiteraard af. Dus de breedte van de barriere vergelijken met een golflengte (die energie-afhankelijk) is niet heel raar. Waarbij als de breedte van de barriere groter wordt, de tunnelkans afneemt. De figuur die ik eerder linkte daar staat dat ook. Wat ik toen niet realiseerde is dat ze daar ook a afhankelijk is, (en dan genormaliseerd voor labda), en niet andersom.

De examenopgave doet het (dus) anders door de breedte juist constant te veronderstellen en de golflengte te varieren. 

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar de hoogleraren die jij benaderd hebt @devries, zijn die bedreven in dit onderzoeksgebied? Mijn korte googelen afgelopen weekend leverde wel op dat het een werkelijk onderzoeksgebied is, waarbij ik min of meer dezelfde type figuren als in 1 en 2 zag, alsmede dezelfde waardes voor breedte/hoogte barriere. Kortom, om deze vraag zondermeer als 'onjuist' te bestempelen gaat mij nog even te snel, maar ik ben zeker onvoldoende expert, en laat me graag nader voorlichten. Wanneer prikken we een groepsbijles? :-)  

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 6 juni 2018, 22:56 uur (Bewerkt op: 06-06-2018 22:58)

Beiden doen onderzoek waarbij quantum een essentiële rol speelt en geven colleges over dit onderwerp. Zeker ter zake kundig!

Ik ben heel benieuwd wat Tim (de Zeeuw, vraag 11) en Ewine (van Dishoeck, vraag 12) van deze opgave vinden. Ik heb nog niet gehoord dat zij benaderd zouden zijn.

"En dan de breedte van barriere tot ook een soort energie, en dan opgeschreven in termen van de golflengte. " Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt met "een soort energie" en "de golflengte".

Door: Lenders | Datum: Zondag 10 juni 2018, 00:28 uur

Ben ook benieuwd wat de hoogleraren van deze opgave vinden, maar feit blijft dat mijn leerlingen deze opgave,  die niemand van de docenten schijnt te snappen en waar we hier al twee weken discussie over hebben , in 5/10 minuten hebben moeten maken... Ik snap niet dat hier niet veel meer ophef is, alle docenten die ik gesproken heb slikken blijkbaar braaf alles wat in het examen en cv staat...

Door: Lenders | Datum: Zondag 10 juni 2018, 00:28 uur

Ben ook benieuwd wat de hoogleraren van deze opgave vinden, maar feit blijft dat mijn leerlingen deze opgave,  die niemand van de docenten schijnt te snappen en waar we hier al twee weken discussie over hebben , in 5/10 minuten hebben moeten maken... Ik snap niet dat hier niet veel meer ophef is, alle docenten die ik gesproken heb slikken blijkbaar braaf alles wat in het examen en cv staat...

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 10 juni 2018, 22:57 uur

@Lenders: reken maar dat hier flink discussie over gevoerd is (en nog steeds wordt!) met het examenloket.