Vraag 36

Vraag 36

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:23 uur

Geef uw reactie.

Antwoord:

Door: Nicky Beumer-Duitman | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 09:54 uur (Bewerkt op: 25-05-2018 09:57)

wat doen jullie mer verbrandingsenergie? en warmte? 

Door: Liane Wal-Gerritsen | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 10:27 uur

Warmte is sowieso fout. Dat komt pas vrij als het propaan wordt verbrand.

Ik zou eigenlijk iets anders dan chemische energie niet goed rekenen. Het is niet zo'n moeilijke vraag die ze zouden moeten weten.

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 17:36 uur

alle methodes gebruiken een vrij eensluidend lijstje met vaktermen als "chemische energie" en fantasiebenamingen reken ik dan ook nooit goed

Door: Vernooij-Renkema | Datum: Zondag 27 mei 2018, 17:57 uur

En hoe zit het dan met 'potentiële energie' ?
Lijkt me wel juist, maar niet de bedoeling van het Cito...

Door: van de Velde | Datum: Zondag 27 mei 2018, 20:57 uur

ik ben dat formeel geheel met je eens, want vrijwel alle soorten energie zijn potentieel in de zin dat ze in een andere vorm zijn om te zetten (en/of arbeid kunnen verrichten) 

als ik wikipedia mag geloven:

"In de natuurkunde is de potentiële energie van een voorwerp de arbeid die het voorwerp in staat is (potentie) te verrichten als gevolg van de toestand waarin het voorwerp zich bevindt." 

Of die definitie rechtsgeldigheid heeft weet ik niet: waarom zou dat tot voorwerpen beperkt zijn: er zijn bijvoorbeeld zat teksten die spreken over chemische potentiële energie.

Maar het is sowieso breder dan de zwaarte-energie waarmee het meestal synoniem wordt gebruikt. Eerst maar eens en voor altijd vakbreed definiëren (wie heeft die autoriteit) voordat we examenmakers het vuur aan de schenen leggen?

Door: Luc Gesser | Datum: Maandag 28 mei 2018, 00:36 uur

Een lichaam heeft potentiële energie als het arbeid kan verrichten in een krachtveld (vandaar de h in de formule; het gaat om het afstandsverschil tussen twee plekken). Dat is hier niet aan de orde.

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 19:21 uur

Niks persoonlijks, maar wat maakt jouw definitie beter dan een andere? Dat strak afgesproken te krijgen is ons vakgebied nog niet gelukt. We hebben niet een bijbel waarin dit soort dingen voor eenieder is vastgelegd. Dan moeten we daar ook geen examenpunten op vasthangen. 

Door: Luc Gesser | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 19:36 uur

Dat is de definitie van potenttële energie. Het geld ook voor een elektron ten opzichte van een atoomkern.

Het begrip potentiële energie is niet taalkundig bedoeld. Het is een duidelijk afgebakende definitie. Het gaat om het krachtveld dat invloed heeft op een lichaam.

Een stuk ijzer heeft dus potentiele energie in het veld van een magneet, een positieve lading heeft enengie in het krachtveld van een negatieve lading, massa heeft energie in het massakrachtveld van een ander deeltje, .... .

De natuurkunde bedoelde niet : "het zou energie kunnen afgeven" (waar je "zou kunnen" vervangt door "potentieel").