Vraag 7

Vraag 7

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:18 uur

Geef uw reactie.

Antwoord:

Door: Bart van Soest | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 10:54 uur

Enkele leerlingen kiezen een andere aanpak:

252 km/h is 250 km in 60 minuten, dus dat is 4,2 km per minuut.

In 9 minuten legt de motor dan 9x4,2 = 37,8 km af.

Hier is de uitkomst beredeneerd ipv berekend. 2 of 3 punten?

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 11:52 uur

hier het formulepunt nog toekennen is nog vaaglijk te verdedigen als je "legt ..//.. af" beschouwt als het "noemen van de te berekenen grootheid in woord of symbool" (afstand, afgelegde weg) en dat gevolgd door een tijd x een snelheid. De 9 is , zoals jij het hier typt, duidelijk een tijd, de 4,2 kilometer per minuut duidelijk een snelheid. 

Mijn leerlingen geef ik dat punt niet. Ik ram er hard genoeg in dat ze met rekenredeneringen als boven vroeg of laat tegen hun plafond oplopen, en als gestructureerd toepassen van formules er dan niet in zit ze hopeloos vastlopen. En dat ik daar daarom genadeloos mee omga, en het CV er wat mij betreft ook best genadelozer mee mag omgaan. 

Door: Marnix Quist | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 18:38 uur

Ik heb  3 punten gegeven als elke stap genoemt is, heb het zelfde gedaan als een leerling gebruik gemaakt heeft van een verhoudingstabel met de stappen er bij.

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 21:37 uur

@Marnix. Ik ook zo. Rekenkundig inzicht kan alleen toegepast worden als ze de natuurkunde ook begrijpen.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 22:31 uur

Maar daarmee leg je dus het correctievoorschrift naast je neer..... 

Door: Marnix Quist | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:22 uur

S = 540 x 70 = 37800m is het minimale antwoord om 3 punten hier mag je het formule pint en het omrekenen van de eenheden ook geven.

dus ik zie niet in woorom je dat niet magdoen bij een verhoudingstabel of beredenering zolang ze maar zeggen wat de afgelegde weg is (S).

Door: van de Velde | Datum: Zondag 27 mei 2018, 20:36 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 20:38)

Hangt dan nog minstens van de redenering af. En wel of daaruit blijkt dat de leerling zoals gevraagd in die CV-regel duidelijk blijk geeft van besef met welke grootheden hij aan het werk is. 

 

Kunnen we met zijn allen dan op geen enkele manier fatsoenlijk afspreken dat we onze leerlingen leren met formules om te gaan? En niet alleen als het hun uitkomt?

Door: Luc Gesser | Datum: Maandag 28 mei 2018, 00:13 uur

Hoewel ik het met Velde eens ben, moeten die punten wel toegekend worden. Het staat me niet aan, maar volgens de regels moet het wel.