Vraag 5

Vraag 5

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:18 uur

Geef uw reactie.

Antwoord:

Door: Franken - de Zoete | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 15:18 uur

Hoeveel punten voor een leerling die opschrijft: 6 x 1,78 = 10,68 kg en dan verder het verschil niet uitrekent? 1 punt? 
 

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 17:17 uur

inderdaad,

"formulepunt" niet,

"rest van berekening juist" wel,

"noteren van verschil in massa" ook niet. 

Door: Franken - de Zoete | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 18:21 uur

Dank!

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 2 juni 2018, 13:32 uur

Ik kom in 2e cor. nogal wat leerlingen tegen die se formule s = (ve - vb) / t opschrijven. De getallen invullen en op een juist getal komen en daar de juist eenheid achter zetten.

Ik geef dan alleen een punt voor juist omrekenen van de snelheid.

Door: Zwol | Datum: Maandag 4 juni 2018, 09:35 uur

Voor deze vraag zijn 3 punten te verdienen:

  • gebruik van de formule a=(ve -vb)/t
  • omrekenen van de snelheid

  • rest van de berekening juist

Je geeft aan dat de leerling a voor s verward.

Waarom zou je dan volgens dit model 1 punt willen geven?

Door: Overweg | Datum: Maandag 4 juni 2018, 14:23 uur

"Ik kom in 2e cor. nogal wat leerlingen tegen die se formule s = (ve - vb) / t opschrijven. De getallen invullen en op een juist getal komen en daar de juist eenheid achter zetten."

Een leerling die de formule niet opschrijft geef je wel 2 punten?
Een leerling die de verkeerde formule opschrijft wordt dan dus met twee punten gestraft? Dat snap ik niet.

Volgens mij:
Formulepunt niet, rest van de punten wel.

Door: van de Velde | Datum: Donderdag 7 juni 2018, 21:30 uur

da's de makke van dit compromis-formulepunt.

in mijn ogen al wat minder slecht dan voorheen, maar het blijft mij onduidelijk.waarom we niet stomweg van onze leerlingen kunnen eisen een volledige formule te noteren, en vervolgens in te vullen met de juiste getallen op de juiste plaatsen. Ik vraag me af hoeveel collega's er zijn in den lande die dat er niet drie jaar lang zó inrammen, op straffe van aftrekpunten op alle toetsen. 

Misschie ben ik een dommerik, maar zodra ik op mijn eigen niveau natuurkundig moet gaan rekenen ontkom ik er niet aan om zo'n gestructureerde aanpak te gebruiken als ik niet de weg wil kwijtraken. En mijn hardnekkige notatieweigeraars, die je in elke groep wel een paar hebt, zie ik zonder uitzondering vastlopen zodra de sommetje iets gecompliceerder worden dan v=s/t.