Algemeen

Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 18 juni 2017, 16:00 uur

Geef uw commentaar

Antwoord:

Door: van den Broek - Broers | Datum: Dinsdag 20 juni 2017, 22:53 uur

Ik was enorm verrast door het feit dat in het tweede tijdvak havo vandaag letterlijk dezelfde opgave stond als bij het eerste tijdvak vwo vorige maand. Het enige verschil is dat bij havo er drie eenheden getekend moeten worden en bij vwo waren dat er maar twee. Havo krijgt dan ook drie punten en vwo kreeg er maar twee. Heeft iemand eerder meegemaakt dat deze dubbeling voorkwam in een examen?

Door: van Buuren | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 13:34 uur (Bewerkt op: 21-06-2017 13:35)

Het examen vond ik aanzienlijk moeilijker dan het CSE1, meer rekenwerk. Wel veelzijdiger.

Voor CSE1 had ik een hogere norm verwacht dan 1.2, ik mag hopen dat deze nu alsnog een beetje omhoog gaat, zeker gezien het geneuzel bij vraag 1 en 35 (zie mijn opm bij vraag 2).

Door: de Goede-Aarts | Datum: Donderdag 22 juni 2017, 16:19 uur

Ik vind dit herexamen ook veel moeilijker dan het eerste tijdvak. Ik denk dat dat vooral komt door moeilijker contexten (grafiet met schillenmodel, titratie met veel stappen en redox (berekening is relatief simpel, maar volgt wel na moeilijke tekst). In tijdvak 1 kwam je een heel eind als je gewoon goed de tekst las en de pure basis-scheikunde beheerste (gewone deeltjes, bindingen etc). Waarom hebben ze het nu steeds over covalente bindingen ipv atoombindingen? Er zit nu 4x micro/macro. Een rekenvraag voor 2 punten met 2 percentages (hoeveel leerlingen zijn de 42% vergeten bij vraag 13?). Energiediagram, waar endotherm uit thermolyse gehaald moet worden, terwijl in CE voor 3 punten letterlijk genoemd was dat het exotherm was. De eierkoekvraag... Stuk voor stuk allemaal leuke, goede vragen wat mij betreft, maar wel met hoger niveau dan CE1.

Ik denk dat meerdere leerlingen met een goede score voor CE1 voor dit examen veel lager zouden hebben gescoord.

Overigens vind ik beide examens wel goede examens, omdat ze wel echt scheikundige uitleg / begrip vragen. Ik worstel vooral met het niveau dat van een HAVO-leerling verwacht wordt.