Vraag 34

Vraag 34

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:33 uur

Er staat een lijst met materiaaleigenschappen in de syllabus. De in het CV genoemde materiaaleigenschappen zijn niet opgenomen in de syllabus.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 23:53 uur

Het zijn ook maar "voorbeelden" van een juist antwoord.

Mij lijkt overigens "vormvast" juist NIET de eigenschap van een materiaal voor een zuignap. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:55 uur

Sterker nog, "vormvast" lijkt mij in tegenspraak met het antwoord dat het c.v. daarboven zelf geeft: "flexibel", dat ik hier lees als synoniem voor "vervormbaar".

Zijn jullie het ermee eens dat 'lage dichtheid' en 'corrosiebestendig' hier ook goedgerekend kunnen worden?

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:23 uur

lage dichtheid vind ik niet van belang voor deze toepassing. Een elastische, luchtdichte stof met een dichteid van 8 g/cm³ zou prima werken. 

Voor een toepassing als zuignap vind ik corrosiebestendig een twijfelachtige, hoewel ik liever geen roestvlekken op mijn buitenraam heb. Voordeel van de twijfel?

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 14:02 uur

Ik zat niet direct aan roest(vlekken) te denken. Door corrosie kan het materiaal zwakker worden en (uiteindelijk) verbrokkelen.

Door: van Bakel | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 23:21 uur

Het gaat om deze toepassing (zuignap die blijft zitten aan de muur). Dichtheid en corrosiebestendig vind ik daarom vergezocht, zo zijn bijna alle voorbeelden van leerlingen recht te praten - leerlingen bedenken geen nadelige materiaaleigenschappen.

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 12:02 uur

Lage dichtheid en corrosiebestendig heb ik beide fout gerekend. Lage dichtheid heeft er niets mee te maken en corrosiebestendig? Ik maak nergens uit op dat het gebruikt wordt in een zwaar corroderend milieu.

Door: Thom Magré | Datum: Zondag 21 mei 2017, 18:56 uur

Ik vind dichtheid best een redelijk antwoord. Wanneer de zuignap te zwaar zou worden functioneerd die niet lijkt me.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:10 uur

"Wanneer de zuignap te zwaar zou worden functioneerd die niet lijkt me."

als het napje een effectief oppervlak heeft van 5 cm², en een absolute druk onder de nap van 0,5 bar, dan praten we al over F=p·A= 50 000 x 0,000 5 = 25 N aan houdkracht.

Zo'n napje kan niet meer dan 5 cm³ materiaal bevatten .  500+ g/cm3 ?? 

De napmaterialen waarbij dichtheid een belemmerende rol zou kunnen gaan spelen voor het functioneren bestaan niet.

Door: Thom Magré | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:27 uur

goed punt...

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 22 mei 2017, 09:15 uur

Mee eens, ik ga hierin met jullie mee.