Vraag 30

Vraag 30

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:32 uur

Andere antwoorden waarover ik (in verschillende mate) twijfel:

  • Omdat de verhouding Up/Us niet hetzelfde is als np/ns
  • Omdat Pp niet hetzelfde is als Ps
  • Omdat het vermogen verandert wat niet hoort
  • Als de spanning over de kring minder dan 12 V is.
  • Als ns groter is dan 26

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 23:29 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 23:15)

Ik was zelf niet eens op de idee van warmte-ontwikkeling gekomen, zat te moeilijk te denken misschien.

Verschil Pop - Paf vind ik niet iets dat je "waarneemt". Met de spannings- resp. stroommeter neem je spanning resp. stroomsterkte waar, maar voor een vermogen zul je aan het rekenen moeten slaan met die twee waarnemingen. Pas bij vraag 31 las ik dat die multifunctionele meter in de primaire kring kennelijk ook vermogen weergaf. Spanningsverhouding vs wikkelingsverhouding is ook geen waarneming maar een berekening. 

De secundaire spanning van 12 V is een gegeven, (gegeven meetwaarde in vraag 27, gebruikt gegeven in vraag 29) die kunnen ze dus niet lager waarnemen. Blijft over het feit dat het aantal secundaire windingen dus groter moet zijn dan wat ze in vraag 29 berekenden.

Dat het CV dat verschil Pop - Paf als waarneming accepteert: tja, ze willen dan kennelijk niet gaan strijden over de definitie van "waarneming". En dan zijn alle "waarnemingen" die Valk aandraagt dus vakinhoudelijk correct in de geest van de opmerking van vraag 30

Dus de kandidaat die zoiets neerpent krijgt van mij dat punt onder correctievoorschrift algemene regels 2- 3.3 "Indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, ..//.." 

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:57 uur

Met Velde eens. Als je het kan verkopen onder dat algemene punt, mag het goed gerekend worden.

Door: van Bakel | Datum: Zondag 21 mei 2017, 17:16 uur

"Als ns groter is dan 26"

Prachtig ik heb ook een leerling die formuleert het zo: "Door het aantal windingen te tellen, deze zijn dan meer dan 26"

Dit vind ik een prachtig antwoord. Het is daarwerkelijk waar te nemen en laat zien dat je het echt goed begrijpt.