Vraag 26

Vraag 26

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:30 uur

Een leerling die de voltmeter of ampèremeter vergeet krijgt 0 punten volgens het model. Kan je naar anologie van een onvolledig antwoord zeggen dat een juist geplaatste amperemeter met symbool 1 punt waard is?

En als ik het antwoordmodel 100% volg, wat doe ik dan met leerlingen die extra onderdelen plaatsen?

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 00:00 uur

Kan je naar anologie van een onvolledig antwoord zeggen dat een juist geplaatste amperemeter met symbool 1 punt waard is?

Nee, dan had het voorschrift m.i. moeten luiden:

- spanningsmeter met correct symbool parallel aan het lampje

- stroommeter met het juiste symbool in serie met het lampje

Om daar om heen te gaan, welke algemene of vakspecifieke regel uit eht Cv had je daarvoor in gedachten? 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:50 uur

Ik begrijp de eerste opmerking in het c.v. niet. Als de kandidaat de spanningsmeter over zowel de spoel als het lampje tekent, dan meet hij namelijk een spanning van 0 Volt (of bij een niet-ideale ampèremeter toch nog vrijwel 0 Volt).

Volgens mij had er moeten staan: "Als de kandidaat de spanningsmeter over zowel de stroommeter als het lampje tekent, dit goed rekenen"

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:44 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 13:46)

bij gebrek aan andere weerstanden in de kring behalve dat lampje komt dat m.i. allemaal op hetzelfde neer

https://www.dropbox.com/s/s40i7t55nbo0ttd/voltmeter.gif?dl=0

(@moderator: afbeelding rechtstreeks plaatsen via link naar dropbox werkt zo te zien niet) 

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:54 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 13:57)

Dat komt zeker niet op hetzelfde neer. Als de spanningsmeter is geplaatst over spoel én lampje, meet hij 0 Volt, onafhankelijk van de spanning van het lampje. Dat is namelijk hetzelfde als het plaatsen van een spanningsmeter parallel aan (alleen) de stroommeter. Ik lees de opmerking in ieder geval anders dan het plaatje van het schakelschema dat u in uw reactie heeft toegevoegd.

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:54 uur

@ Dankers: Als je situatie bedoelt zoals "Velde" die heeft weergegeven, heeft Velde gelijk.
 

In theorie zal de het verschil tussen de spanning over amperemeter en lampje samen en het lampje alleen nul zijn. In de praktijk is er een klein verschil. Vandaar dat het CV dat met de mantel der liefde bedekt. Beide manieren hebben namelijk hun voor-, en nadelen. Voor beide manieren is er dan ook een corrigerende berekening (bij nauwkeuring onderzoek). De meting beinvloed namelijk altijd het meetresultaat.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:50 uur

"Dat komt zeker niet op hetzelfde neer. Als de spanningsmeter is geplaatst over spoel én lampje, meet hij 0 Volt, onafhankelijk van de spanning van het lampje."

@Dankers: kun je dan eens een schemaatje tekenen van hoe je dat dan bedoelt?

Ik heb één leerling die de voltmeter netjes parallel tekent, maar alleen parallel aan een leeg stukje draad :-s . 

https://www.dropbox.com/s/ob1uxvwhsdhknf7/voltmeter2.gif?dl=0

Volgens de letter van het voorschrift ( "stroommeter in serie en spanningsmeter parallel",  tout court) zou dat nog goed zijn ook. Behalve parallel aan dat stukje draad staat de voltmeter dan parallel aan spoel én lampje. Maar ik hoop niet dat ook maar iemand in den lande dát goed gaat rekenen. 

Toont wel aan dat dat CV kort door de bocht gaat. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Maandag 22 mei 2017, 09:10 uur (Bewerkt op: 22-05-2017 09:12)

De schakeling die ik in gedachten heb bij de opmerking in het c.v. is:

Hier staat mijns inziens de voltmeter over het lampje én de spoel. Ik lees "het lampje en de spoel" dus als een serieschakeling van lampje en spoel, met daaroverheen dan de voltmeter. En dat is zoals hierboven afgebeeld hetzelfde als een voltmeter die over de ampèremeter staat.

 

Door: van de Velde | Datum: Maandag 22 mei 2017, 17:14 uur

die spanningsmeter is net zo fout als die van mijn leerling, feitelijk exact dezelfde (ik heb er alleen geen ampèremeter in getekend omdat die voor deze discussie er niet toe doet).

Die spanningsmeter gaat inderdaad niet de spanning over het lampje geven, en ze moeten ermee volgens de vraagtekst wél die spannning meten. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 15:05 uur

Natuurlijk is die spanningsmeter in mijn tekening fout. Mijn probleem was dat ik in de opmerking in het c.v. lees dat dit goed zou zijn. Maar blijkbaar is met die opmerking een ander soort schakeling bedoeld. Dan had dat volgens mij anders verwoord moeten zijn.

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 18:02 uur

Mijn probleem was dat ik in de opmerking in het c.v. lees dat dit goed zou zijn. Maar blijkbaar is met die opmerking een ander soort schakeling bedoeld.

dat krijg ik er met geen mogelijkheid uit gelezen. Ze hadden kunnen zeggen "voltmeter zó geschakeld dat deze de spanning over het lampje aangeeft. " 

Ik hoop niet dat er collega's voor de klas staan die daar in deze schakeling vaktechnisch geen weg mee weten....