Vraag 28

Vraag 28

Door: Tel | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 19:51 uur

Een energiemeter geeft kWh aan en geen stroomsterkte; dit wordt in de tekst niet benoemd

Antwoord:

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:31 uur

Dat vond ik ook al raar.

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 23:15 uur

eens met bovenstaande,

verder vind ik de plaats van de energiemeter, die in twee vragen een cruciale rol speelt, zeer "verstopt" weergegeven. Boven de foto lezen we iets van een energiemeter in de primaire kring. pas een foto en 4 vragen verder verschijnt dat ding in een vraag. En daar had hij makkelijk "een stroommeter in de primaire kring" genoemd kunnen worden.

 

Door: Reinier Maasman | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 08:21 uur

Mee eens. Door de foute vraagstelling kunnen leerlingen op het verkeerde been worden gezet.

Eenzelfde soort vraagstelling komt ook terug bij vraag 31: "Rene leest op de energiemeter af dat het opgenomen vermogen ...".

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:46 uur

Moderne energiemeters kunnen totaal energieverbruik, vermogen, stroomsterkte, frequentie van de wisselspanning en nog meer weergeven. Of leerlingen dat moeten/kunnen weten is een tweede.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 13:15 uur

"moderne energiemeters kunnen...."

Dan zijn het ook geen energiemeters maar een soort van multimeters. Tenzij er een duidelijk afleesbare foto had bijgestaan van het scherm van dat ding,met allerlei getallen en eenheden erop, vind ik dit een misser die er niet door had mogen glippen.  

Door: van Bakel | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 23:13 uur

Als duidelijk was geweest dat het op de meter in de primaire stroomkring ging, zouden bijna alle leerlingen dit goed hebben. Ik weet zeker dat leerlingen het begrijpen, maar ze worden bijna allemaal op het verkeerde been gezet. Komend jaar leesvaardigheid 3F opnemen in syllabus voor NaSk1 :-/

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:45 uur

Ik vond de foto al zeer onduidelijk. Ik moest het echt een paar keer goed lezen voor het tot me doordrong.
Ik vind ook dat er hier iets mee moet gebeuren.

"Komend jaar leesvaardigheid 3F opnemen in syllabus voor NaSk1 :-/" ;-)