Vraag 25 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:57 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Dinsdag
26
mei
2026,
19:33 uur
Zou hier niet iedere correcte bepaling van a ergens in de grafiek, die hoger dan 90g uitkomt, volle punten op moeten leveren? Er is immers niet gevraagd naar de maximale versnelling van de spin. Opgaande lijn mag ook volgens cv. Was fijn geweest als daar dan ook de juiste a met bijbehorende marge bij was gegeven. |
||
|
Door: Linnenbank
|
Datum:
Dinsdag
26
mei
2026,
20:27 uur
Het moment waar het antwoordmodel de lijn trekt is nadat de spin al door de lucht is afgeremd en teruggeveerd, dus nadat er al energie is gedissipeerd. Al kwam ik maar op 1.1e2*g uit. Ik ondersteun verzoek om ook de (m.i.) fysisch en practisch logischere raaklijn door de oorsprong van een streef bepaling met marge te voorzien. |
||
|
Door: Sander de Boer
|
Datum:
Dinsdag
26
mei
2026,
20:33 uur
Volgens mij kun je de marge toepassen op de door de leerling getekende raaklijn. Dus maakt het niet veel uit of dit in het antwoordenmodel wordt opgenomen.
|
||
|
Door: Linnenbank
|
Datum:
Dinsdag
26
mei
2026,
21:18 uur
De marge is bedoeld om te weten wat nog een redelijke raaklijn is. Als er geen indicatie is, moeten we (bijna) alles goed rekenen, zolang de leerling de lijn maar goed heeft afgelezen. (Ben ik niet op tegen, maar is een andere discussie) |
||
|
Door: Sander de Boer
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
00:22 uur
Klopt dat het fijn is om te weten wat een goede raaklijn is. Maar als een leerling een raaklijn aan een verkeerd punt in de grafiek tekend moet je de marge toepassen op de helling van de grafiek in dit punt(uiteraard wel een punt verloren voor raaklijn op het juiste punt). De opmerking maakt het nu dat je waarschijnlijk veel resultaten goed kunt rekenen als de leerling wel eem beetje nette raaklijn tekend. Ben benieuwd wat de leerlingen hier gedaan hebben. |
||
|
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
01:39 uur
Ligt het aan mij, of is de raaklijn in het CV niet juist; veel te steil. Hij raakt de grafiek helemaal niet, maar hij snijdt hem. Als ik bij dat aangegeven punt een raaklijn trek, loopt deze tussen 6,6 ms tot 10,6 ms vrijwel gelijk met de grafiek. |
||
|
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
19:26 uur
Ik zie dit vaker voorbij komen, maar snap nog steeds niet wat ermee bedoeld wordt: "marge toepassen op de getekende raaklijn" hoe lees ik dat? Als er een andere raaklijn getekend is dan bedoeld, hoe kun je daar een marge op toepassen? Je weet van die lijn toch niet het juiste antwoord. Hoe kun je dan een marge bepalen? Stel dat je als docent een foutje maakt met het bepalen van de r.c. van de raaklijn en je ziet dat als het 'juiste' antwoord, dan kan een leerling dus buiten die marge vallen. Terwijl de leerling het mogelijk beter doet dan de docent en dus eigenlijk binnen de marge valt. Of hoe moet ik het anders interpreteren? |
||
|
Door: Frank van Rhijn
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
09:57 uur
Hoe zit het bij deze opgave met de eenheid om het completeerpunt te behalen. Moet de m/s2 opgeschreven zijn? Of de g? Of beide? Of omdat het een toon aan vraag is, geen van beide? Je zou de versnelling als een tussen antwoord kunnen zien, dan hoeft die m/s2 dus niet. En g is niet echt een eenheid. Het eindantwoord is dan de factor 10 die vergeleken wordt. Ik verwacht dat de eenheid er dus niet toe doet voor completeren? |
||
|
Door: Ellen de Koster-van Dam
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
13:36 uur
@Reewerd ik heb ook het gevoel dat de raaklijn niet klopt in het cv. hij snijdt ipv raken |
||
|
Door: Hermans
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
15:40 uur
@reeuwerd, @ellen. de raaklijn raakt de grafiek in een buigpunt. bij raaklijnen in een buigpunt kruisen we wel de grafiek. |
||