Vraag 20

Antwoord:

Door: Geert van Schepen | Datum: Maandag 1 juni 2026, 17:34 uur (Bewerkt op: 01-06-2026 17:43)

Reactie van het CvTE:
Dank voor de melding. Wij hebben deze voorgelegd aan onze vakdeskundigen en ontvingen de volgende reactie:
“In de stam wordt het verschil tussen de ideale en praktijksituatie uitgelegd. De figuren maken dat ook nog eens duidelijk. In de tekst staat dat (in het algemeen) er ‘moet…rekening worden gehouden’, en niet dat ‘er rekening is gehouden met’.
Vervolgens wordt de kandidaat door de zinnen op de bijlage begeleidt in het vergelijken van de twee situaties, op basis van I_bron en U_bron zoals weergegeven in de figuren 4 en 5. Ten gevolge van de weerstand van draden is I_bron kleiner in de praktijksituatie. Gebruik van R=U/I met kleinere I_bron volgt dat berekening van R groter zal zijn met de gegeven I_bron en U_bron.”

Hierop reageerde ik vervolgens:
Hartelijk dank voor de reactie. Echter staan de woorden "(in het algemeen)" niet in de tekst. Bovendien staat op de bijlage dat Rvw in de ideale situatie met Ubron en Ibron bepaald wordt, en niet dat Rvw = Ubron / Ibron in de praktijksitutatie. Logisch, denkt de leerling, want er moet rekening gehouden worden met de weerstand van de draden. Een paar van mijn sterkste leerlingen hebben wellicht zo geredeneerd, gezien hun eerste zin "kleiner" en tweede zin "gelijk aan".
Graag zou ik dus nog een aanvulling zien die deze interpretatie niet foutrekent.

Reactie CvTE:
Dank voor je reactie. Zoals je zelf in je bericht ook al aangeeft, verschillen wij van mening met elkaar. Het spijt ons dat je je niet kan vinden in de antwoorden die je via de examenlijn krijgt. De inhoudelijk deskundigen hebben de kwestie die je aandroeg/jouw vraag serieus bekeken.
Het door het College voor Toetsen en Examens gegeven antwoord is en blijft het antwoord van de deskundigen. Met deze reactie willen wij de mailwisseling besluiten. De vragen uit het veld zijn altijd aanleiding om voorafgaand aan de normering dit opnieuw met de deskundigen te bekijken, evenals de toets- en itemanalyses bij deze vraag.
Ik hoop dat je hiermee voldoende geïnformeerd bent.