Vraag 20 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:56 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Gijs Ploegmakers
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
10:45 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 10:54)
Ik las bij deze opgave de tweede zin op het antwoordblad anders, en kom dus op een ander antwoord. Mijn redenering: In de praktijksituatie wordt bij het bepalen van de weerstand wel rekening gehouden met de weerstand van de aansluitdraden, want er staat in de tekst dat dat moet.. Je zult dus bij het bepalen van de weerstand de (bekende) weerstand van de draden aftrekken van de vervangingsweerstand die je berekent met R = U/I. Je bepaalt dus als je in de praktijk rekening houdt met de weerstand van de aansluitdraden een vierkantsweerstand die kleiner is dan wanneer je uitgaat van de ideale situatie. dus: "De vierkantsweerstand die in de praktijksituatie wordt bepaald is kleiner dan de viekantsweerstand die voor de ideale situatie wordt berekend met Ibron en Ubron". Lees ik iets fout? |
||
|
Door: Kruise
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
11:52 uur
Volgens mij niet. Ik had precies hetzelfde. Ik heb de zin meermaals gelezen en het is mij nog steeds niet duidelijk wat ze precies bedoelen. |
||
|
Door: Bart Grendelman
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
13:36 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 13:40)
Het gaat om wat er gemeten wordt met de getekende opstelling. En dat is U en I. En daarmee kom je op een te hoge weerstand, want Rdraad etc. Volgens mij kan je daar niet omheen.
|
||
|
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
13:55 uur
Volgens mij staat er in de tekst dat je, om de weerstand te bepalen "in de praktijk", na meting rekening MOET houden met de weerstand van de aansluitdraden. Als je dat niet doet, en alleen R=U/I berekent, dan doe je niet wat er in de tekst staat dat je "moet doen in de praktijk".
|
||
|
Door: Bart Bos
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
16:38 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 16:38)
Volgens mij is de vraagstelling ambigu, omdat nergens een voltmeter staat in het plaatje. Met de tweede bol kun je alle kanten op, afhankelijk van waar je de spanning meet.
|
||
|
Door: Frank van Rhijn
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
21:42 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 21:45)
@Bart Op de uitwerkingbijlage staat wel Ubron. @Gijs Dit zou jouw situatie ook oplossen. CV klopt gewoon. De aansluitdraden zorgen voor kleinere I (eerste bol) en dus grotere R (tweede bol) want R=U/I, kleinere I is grotere R. |
||
|
Door: Wendy van Antwerpen
|
Datum:
Donderdag
28
mei
2026,
14:08 uur
@ Frank, Ik heb hetzelfde probleem als Gijs. Bij de 2e regel moet je vergelijken met de ideale situatie. Dan kom ik bijvoorbeeld uit op 6V/2A = 3 Ohm. In de praktijk situatie houdt ik rekening met dat een stukje van deze 2 ohm ook ten koste gaat aan de draden (serie) dus is in de praktijk de weerstand kleiner. Dit staat los van de eerste zin. Tekstueel klopt hier echt iets niet! |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Vrijdag
29
mei
2026,
01:07 uur
(Bewerkt op: 29-05-2026 01:08)
Een keuze voor een kleinere weerstand bij de tweede zin is sowieso fout (als de eerste zin correct is). Als je aanneemt dat je de vierkantsweerstand bepaalt met Rvw = Rtot - Rdraden zou je op een gelijke Rvw uitkomen (even los van een mogelijk NTC-effect vanwege de iets lagere stroomsterkte). De Rvw uit figuur 4 is dan gewoon dezelfde Rvw als die uit figuur 5. Met de getoonde meetopstelling kan de weerstand van de draden niet bepaald worden, dus de vierkantsweerstand wordt in de praktijksituatie niet bepaald met Rvw = Rtot - Rdraden. Daarmee valt ook de optie voor een gelijke Rvw weg volgens mij. |
||
|
|
Datum:
Zaterdag
30
mei
2026,
12:39 uur
je kunt als je de lengte en diameter van de draden weet de weerstand van de draden berekenen, je kunt ook draden gebruiken waarvan je in een ander experiment de weerstand gemeten hebt, of AI laten uitrekeken wat de weerstand is van draden met gemeten lengte en diameter..... Wat je niet kunt doen is de weerstand van de aansluitdraden vergeten want in de tekst bij de opgave staat dat je rekening MOET houden met de weerstand van de draden. Als je dus stelt: R = U/I en dat is de einduitkomst (en die zal groter zijn dan in de ideale situatie) dan doe je niet wat in de opgave staat dat je MOET doen. En er staat niet dat je het eigenlijk moet, of dat je het zou moeten, maar er staat dat het moet. |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Zaterdag
30
mei
2026,
13:37 uur
(Bewerkt op: 30-05-2026 13:40)
@Gijs, Je hebt zeker een punt dat een leerling ervan uit mag gaan dat er wel rekening gehouden wordt met de weerstand van de draden. De handeling van deze weerstand(en) achterhalen is wellicht vergelijkbaar met andere nodige praktische handelingen. Ik heb zojuist hierover contact opgenomen met het CvTE. We zullen zien of dit een aanvulling oplevert die "gelijk aan" ook goedkeurt als consequente zin. |
||