Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Wouter Vernhout
|
Datum:
Vrijdag
29
mei
2026,
09:14 uur
Ik heb een leerling die voor een tijdsinterval 9 trillingen telt, terwijl dit er duidelijk 10 zijn (het scheelt metend zo'n 9mm). In het licht van de aanvulling op het CV lijkt het me nog steeds onterecht hier het completeerpunt voor te geven. Ben benieuwd wat jullie vinden van deze situatie.
|
||
|
Door: Gijs Ploegmakers
|
Datum:
Zaterdag
30
mei
2026,
12:33 uur
eens |
||
|
Door: Wendy van Antwerpen
|
Datum:
Zondag
31
mei
2026,
12:07 uur
oneens. Want een leerling die 1 trilling neemt (dus geen kans maakt op een telfout) wordt niet afgestraft?) Daarnaast ligt zijn/haar uitkomst nog steeds ver buiten het de grens van 20.000 Hz. Eenheid noteren, voorvoegsels juist omrekenen ed dat wel. Dus de leerling die bij mij uitkomt op 500 Hz, die verliest het complementeerpunt. |
||
|
Door: Ekaterina Reijnen
|
Datum:
Maandag
8
juni
2026,
15:10 uur
Ik ben benieuwd hoe collega's omgaan met de volgende situatie. Een leerling berekent:
Formeel is dit een onjuiste afronding; afgerond op hele kHz zou dit 56 kHz moeten zijn. Tegelijkertijd valt zowel de berekende waarde als de afgeronde waarde nog binnen de antwoordmarge van het correctievoorschrift. De natuurkundige aanpak en de berekening zijn volledig correct uitgevoerd; alleen de laatste afrondingsstap is formeel niet juist. Mijn vraag is: zouden jullie hiervoor een punt aftrekken? Met andere woorden: als een leerling een afrondingsfout maakt, maar het gegeven antwoord nog steeds binnen de toegestane antwoordmarge valt, beschouwen jullie het antwoord dan als correct of niet? Ik stel deze vraag omdat dit soort situaties regelmatig voorkomt en ik benieuwd ben hoe collega's hierin de balans zoeken tussen formeel correct afronden enerzijds en het beoordelen van natuurkundig inzicht en rekenvaardigheid anderzijds. Alvast bedankt! |
||