Vraag 03 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:44 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Pruim
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
00:57 uur
Is de (tussentijdse) significatie in cv fout? Het gem aantal stappen = 160*262 = 41760 = 4,18.10^4 (goed afgerond in 3 sign cijfers) Voor 4 marathons (telwaarde, dus exact 4) is het 4x 41760 = 167040 = 1,67.10^5 stappen dat moet toch niet afgerond worden in 2 sign cijfers zoals cv doet ? (niet dat dit verder van belang is maar toch ...) |
||
|
Door: Wouter Burger
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
09:26 uur
In het correctievoorschrift wordt het aantal stappen uitgerekend van het linkervoorpoot van de hamster. Het totaal aantal stappen is dus 2 maal groter. |
||
|
Door: Jeroen Zomer
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
10:46 uur
leerlingen ronden eindantwoord of tussentijds antwoord verkeerd af. Bijv. 7400 / 0,098 = 74000 stappen of 41760 * 4 = 1,6*105 stappen. Voor de conclusie maakt dit niet uit omdat de waardes die vergeleken moeten worden behoorlijk verschillen. Kan ik dan stellen dat leerlingen met ordegroottes rekenen aangezien de waardes die vergeleken moeten worden zoveel verschillen dat correcte afronding niet uitmaakt of is dit volgens vak specifieke regels 2 een rekenfout en vervalt dan toch het completeren van de bepaling (bol 5)? |
||
|
Door: Hermans
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
11:46 uur
@wouter, nee. er moet niet verdubbeld worden. de stapgroote is de afstand die de linker poot voor de rechterpoot wordt gezet (je kunt in het plaatje nog net de rechter poot zien). niet de afstand die die linkerpoot aflegd t.o.v. zijn oude positie. |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
12:52 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 12:57)
Volgens mij is het niet zinvol om onderscheid te maken tussen links en rechts, maar wellicht wel tussen voor en achter. Bij elke stap van een voorpoot (links of rechts maakt niet uit) hoort ook een stap van een achterpoot. Althans, ik denk dat dit fysisch correct is. Maar Machteld definieert een stap alleen met voorpoten, dus zou de leerling aan de slag moeten met dit model van de werkelijkheid. Of moeten we leerlingen hier geen punt aftrek geven vanwege de fysische werkelijkheid van stappen van achterpoten? |
||
|
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
13:23 uur
(Bewerkt op: 27-05-2026 13:24)
Ik ben het met Geert eens en heb ook moeite om dat fout te rekenen (stap voorpoot en achterpoot). Je hebt hier alleen maar de leerlingen mee die een stapje doordenken om de volgende reden: Het is gek dat als je het op die manier berekent (voorpoot en achterpoot) je veel dichter in de buurt uitkomt bij de 4 marathons. Ik vind het ook niet zo gek dat leerlingen gaan twijfelen (waarom vergelijken met 4 marathons als je met 2 ook al niet uitkomt) en daarom denken dat ze toch 2 stappen moeten nemen voor de 2 poten. |
||
|
Door: Frank van Rhijn
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
14:31 uur
Als een leerling niet de schaal toepast, maar gelijk 7,4*10^3 deelt door 0,12. Dan vervallen bol 3 en bol 4. Maar kan bol 5 nog wel? Het is wel een vereenvoudiging, maar deze is al twee keer afgestraft, drie punten minder door alleen de schaal niet toe te passen voelt mij een beetje te streng. |
||
|
Door: Gijs Ploegmakers
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
14:45 uur
Er staat in de tekst dat de definitie van een stap is het verzetten van EEN voorpoot. Je gebruikt de stapgrootte om de berekenen hoe vaak de linkervoorpoot verzet is. En als je dan berekent dat de linkervoorpoot een aantal keren verzet is, dan moet de rechtervoorpoot dus ook zo vaak verzet zijn. Ik wil hier wel alle 5 de punten voor geven. |
||
|
Door: Martijn de Nijs
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
15:20 uur
@Frank; ik kan me wel vinden in jouw opmerking. Daarbij; als een leerling wel de stapgrootte opmeet, maar niet doorheeft dat er een schaalfactor gebruikt moet worden (en dus de straal van het wiel niet opmeet), dan mist de leerling meteen bol 2 én bol 3. Niet zo handig weggezet in het cv. |
||
|
Door: Sander de Boer
|
Datum:
Woensdag
27
mei
2026,
15:23 uur
Zo had ik hem zelf ook eerst uitgewerkt. |
||