Vraag 03

Vraag 03

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:17 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 13:37 uur

Een leerling berekent de stroomsterkte juist maar redeneert dat een zekering niet boven het maximale uit magkomen. Natuurlijk is bolletje 2 onjuist maar kun je dan nog wel bolletje 3 toekennen op basis van het completeren en op basis van haar onjuiste kennis over zekeringen toch wel een juiste conclusie? 

Door: v.d. Lingen | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 15:40 uur

Heb ik fout gerekend. Ik krijg heel veel antwoorden in de trant van "bij 25 A is het vermogen dan te groot dus is 20 A beter". Vind ik wel een onjuiste conclusie. De uitleg over de 40A zekering is lastig te scoren want weinig leerlingen vermelden overbelasting. "De situatie is dan onveiliger", of "de stroom kan dan veel te groot worden" vind ik antwoorden in de geest van het CV. Dus al snel 1p.

Door: Saarloos | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 16:23 uur

ik heb ook in die situaties 1 pt gegeven...te weinig begrip van een zekering in zulke gevallen

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 19:30 uur

Wat het antwoord van 20A nog niet eens zo gek maakt is dat er een maximaal vermogen van 5000W gegeven is i.c.m. een vuistregel voor de grootte van het vermogen van het apparaat. Oftewel is de zekering om te voorkomen dat de stroomsterkte in de elektriciteitsdraden in je huis te hoog wordt, of is het een interne zekering van het apparaat om het apparaat te beschermen omdat het apparaat op één of andere manier op 5000W genormaliseerd is. De vraag ervoor insinueert het laatste ook een beetje; "het water mag maximaal 25K opwarmen; als je de temperatuur en en debiet te hoog instelt wordt het vermogen te hoog en dat mag niet". Vraag 1 gaat over een prototype, vraag 2/3 over de tabel; De schakeling en aansturing van de verwarmingselementen volgt na vraag 3.

Door: Borgonjen | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 11:28 uur

Zijn er verschillende examens in omloop?

"het water mag maximaal 25K opwarmen; als je de temperatuur en en debiet te hoog instelt wordt het vermogen te hoog en dat mag niet". Deze passage kom ik niet tegen.
Ook het woord "prototype" kom ik nergens tegen.

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 10:30 uur (Bewerkt op: 25-05-2017 10:37)

Sorry voor mijn onduidelijke post. Het citaat is een voorbeeldantwoord waarvan ik het jammer vind dat ik de leerlingen 1 punt moet geven. Het heeft er mee te maken dat je zekeringen in je meterkast hebt en zekeringen in een apparaat:
- zekeringen in je meterkast voorkomen dat de draden naar je stopcontacten toe in je muren te warmworden. De dikte van de draden bepalen de juiste keuze van de zekering.
- interne zekeringen in apparaten voorkomen dat als er in het apparaat iets mis gaat, dit apparaat niet helemaal stuk gaat. De grote van interne zekeringen worden gebaseerd op het apparaat. De vraagstelling en de formule voor het vermogen als functie van het debiet/opwarmtemperatuur insinueren bij mij een beetje dat het om deze situatie gaat. 

Leerlingantwoord; "Imax=21.7A. Een zekering moet de doorstroomverwarmer beschermen zodat deze niet overbelast raakt. Het beste is dan om een zekering van 20A te nemen. Wanneer je kiest voor een zekering van 25A, zal de zekering pas zijn werk gaan doen wanneer het maximale vermogen gepasseerd is". Dit vind ik in dat opzicht best een goed antwoord wat ik nu volgens het cv dan toch maar 1 punt geef.

Door: van Garderen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 10:45 uur

In het landelijk verslag kun je lezen dat de keuze van 20 A geen recht geeft op het 3e bolletje.

PS
Een leerling die denkt dat het een goed idee is om een apparaat van 21,7 A in een systeem te zetten dat afgezekerd is met 20 A heeft het echt niet begrepen. Ook niet als het de zekering van het apparaat zelf zou zijn.

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 11:44 uur (Bewerkt op: 29-05-2017 11:11)

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De vraag ervoor wordt gevraagd hoeveel Kelvin je het water maximaal mag opwarmen. Erboven staat een functie waarmee je het vermogen van het apparaat kan berekenen. Dit lijkt er dus sterk op dat je de temperatuur kan aanpassen en het debiet kan je ook aanpassen door de kraan open of dicht te draaien. Daarom kan je dus ook het vermogen instellen. Hoe vaak gebruikt je geluidsinstallatie zijn maximaal vermogen? Als het apparaat maximaal 5000W mag gebruiken (bijvoorbeeld vanuit één of andere veiligheidsnorm) dan is die 20 A zekering helemaal niet zo'n gek idee omdat het apparaat maximaal een stroomsterkte van 21,7A aan kan of mag. 
Maar het CV is duidelijk. Deze vraag beoordeeld op deze manier eigenlijk de kennis van het begrip "maximaal vermogen" i.p.v. het begrip "zekering".  Veel leerlingen die wel inzicht in een zekering laten zien hebben helaas maar 1 pt.