Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:17 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Kerssies | Datum: Maandag 22 mei 2017, 22:41 uur

Achtentwintig leerlingen nagekeken. Zeventwinting leerlingen geven het antwoord in graden celsius, wat dus volgens het correctiemodel fout is. Toetsen we hier nu de kennis dat een hoofdletter T de temperatuur in kelvin voorstelt? Terwijl juist geleerd is dat bij een ΔT het niet uitmaakt of je het in celsius of kelvin doet. Verwarrend in mijn ogen. En dan hebben we het over een vuistregel waarbij de eenheden alle kanten opschieten.

Door: Faas | Datum: Maandag 22 mei 2017, 23:34 uur

Mijns inziens Celsius gewoon goed rekenen. Is tenslotte een natuurkundig juist antwoord. 

Door: Monsees | Datum: Maandag 22 mei 2017, 23:57 uur

Het gaat om een temperatuurverschil, dan is graden C ook toegestaan. 

Door: Liane Wal-Gerritsen | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 13:45 uur

Maakt het dan nog uit of er überhaupt "Celsius" of "Kelvin" wordt genoteerd, of is een antwoord in alleen "graden" ook goed? Of gaat dit echt ten koste van de eenheidspunt?

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 14:44 uur

oC of K maakt niet uit in geval van ΔT. C en K moeten wel genoemd worden, want in die gevallen is de schaalverdeling gelijk. Bij oF gaat dat niet op, dus alleen vermelden van "graden" is m.i. niet goed.

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 16:14 uur (Bewerkt op: 23-05-2017 16:15)

Nergens in de opgave is vermeld dat in deze vuistregel standaardeenheden zijn gebruikt, dus is °F echt fout? De constante '70' heeft geen eenheden gekregen waaruit blijkt dat standaardeenheden hier gelden. Juist bij alledaagse vuistregels (er staat in de opgave niet 'formule') willen wel eens andere eenheden gebruikt worden (ook al ligt °F dan nog steeds niet voor de hand, want de suggestie is dat het hier gaat om een situatie in Nederland).

Door: Kortstra | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 19:46 uur

Mee eens dat strict genomen oF niet fout hoeft te worden gerekend. Ik denk echter niet dat er veel leerlingen dit als eenheid hebben gebruikt. Punt blijft wel dat als een leerling als eenheid alleen graden gebruikt dit wel fout is want graden is geen eenheid. Er moet een vermelding van Celcius of Fahrenheit achter.

Door: van Norel | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 20:16 uur

Graad Celcius of Kelvin maakt niets uit, allebei goed.

Graden is niet goed, dat gebruik je voor een hoek

Fahrenheid heeft niet dezelfde schaal als Celcius en Kelvin, zou ik niet goed rekenen (maar verwacht ook niet dat iemand dat zal gebruiken.

Door: Koole | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 00:14 uur

Alleen "o" of ""graden" of "C" of "celsius" lijkt me niet juist, maar "graad Celsius" wil ik goed rekenen ofschoon een temperatuurverschil officieel in kelvin moet worden uitgedrukt.

Wat te doen met "0K" en "graad Kelvin"?

Door: Huib van Bergen | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 08:21 uur

Laten we nu geen spijkers op laag water gaan zoeken (of roomser dat de paus zijn): C en K zijn gewoon goed.