VWO Examen Scheikunde 2023-2 Algemeen

VWO Examen Scheikunde 2023-2 Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 10 juni 2023, 14:43 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: de Kruif | Datum: Maandag 19 juni 2023, 19:28 uur

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze fors moeilijker dan tijdvak 1, daar klaagden we over de standaard rekensommen die telkens hetzelfde waren, maar hier zijn ze allemaal best pittig, zelfs 18, omdat daar wel een heel klein percentage uitkomt.


En moet het enzym waarbij het gaat om mutaties van basen in DNA nu echt UGT heten en elke opgave over fluor gaan? Zelfs ik had er op het einde geen zin meer in, omdat het voelde als één vreselijk lange opgave. Ik hoop niet dat er in Nederland een leerling is die P voor F heeft gebruikt, dat moet ook punten kosten natuurlijk, maar in dit geval zijn dat bijna alle punten.

Alles bij elkaar vind ik dat hij in ieder geval langer en vrij veel moeilijker was, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Door: Astrid Katsman | Datum: Maandag 19 juni 2023, 20:12 uur

Ik heb het nagekeken, dit examen is drie pagina's langer dan de vorige. Ik vond er een aantal vragen weer in terugkomen, maar hij was zeker op sommige vlakken ook pittiger. Dit was denk ik meer hoe ik het examen in het eerste tijdvak had verwacht. 

Door: Eulenpesch | Datum: Maandag 19 juni 2023, 20:32 uur (Bewerkt op: 19-06-2023 20:32)

Ik ben het met beiden eens. Veel fluor, wat minder direct voor de hand liggende vragen en dus beantwoording, cryptische citroenzuurcyclusvraag met de vraag erna het antwoord bijna gegeven in de bijlage, examen wel veel evenwichtiger in de stof dan 1e tijdvak. Onderwerp evenwichten onderbelicht, maar verder veel wel even aan bod gekomen.