HAVO Natuurkunde 2023-2 algemeen

HAVO Natuurkunde 2023-2 algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 22:39 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen en overdenkingen

Antwoord:

Door: Ekaterina Reijnen | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 08:51 uur (Bewerkt op: 21-06-2023 08:53)

Beste lezer, 

Hierbij mijn vragen:

1. in de bijlage 4, de correctie van het centraal examen natuurkunde lees ik (p40): "Het selecteren van juiste formule kan ook zonder de formule zelf op te schrijven, maar door deze direct in te voellen."

Mag ik dan een scorepunt toekennen, als een kandidaat zonder een juiste formule op te schrijven, per direct een juiste rekensom schrijft? bvb ipv P=30xt er staat maar 30x10=300. In de formule zijn alle waardes goed ingevuld (die  passen bij de betreffende grootheid);  Antwoord 300 ook goed. Het  is een tussen stap, wel een goeie antwoord maar zonder eenheid. Het is geen eindantwoord.  

2. In de vraag staat: Omcirkel het juiste antwoord. Candidaat onderstreept het juiste antwoord. 

Graag hoor ik van u, Groet, E Reijnen

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 10:45 uur

1: Ja, dat mag, het is bij havo en vwo niet verplicht de formule daadwerkelijk op te schrijven (wat wél moet op het vmbo). 

2: Ja, dat mag, zolang maar volstrekt duidelijk is welk antwoord de leerling bedoelt. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 21 juni 2023, 10:49 uur

Mijn eerste indruk: tijdvak 2 is iets moeilijker dan tijdvak 1 en bevat wat meer dubbelingen (twee keer een keuzevraag over warmtegeleiding, twee keer uitleg dat in werkelijkheid energie-afgifte aan de omgeving meespeelt, twee keer treksterkte). 

Door: Pruim | Datum: Donderdag 22 juni 2023, 14:34 uur

aanvulling correctievoorschrift 

vm45bedgdxmq (examenblad.nl)