Vraag 28

Vraag 28

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:36 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Sanders | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:46 uur

Volgens mij staat er in de syllabus dat ze selectiviteit moeten kunnen verklaren en beschrijven niet dat ze er ook mee moeten kunnen rekenen.

Door: Sanders | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:46 uur

Volgens mij staat er in de syllabus dat ze selectiviteit moeten kunnen verklaren en beschrijven niet dat ze er ook mee moeten kunnen rekenen.

Door: Hurenkamp | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:24 uur

Maar spreekt deze tekst voor een V6'er niet voldoende voor zich, w.b. het snappen en toepassen van het begrip 'selectiviteit'?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:44 uur

Ja, ik vind hier de tekst erg duidelijk. Maar het is wel de laatste opgave.

Gelukkig doe je deze op je gevoel al goed, zonder echt kennis van het begrip. Noem een percentage en bedenk je dat dit bijna altijd een verlaging betekent.

Door: Loes Vermeij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 20:55 uur

Ik snap bolletje drie niet zo goed. Als de lln de verekening goed heeft uitgevoerd, maar wel eerst naar gram rekent en daarna eindantwoord in kg geeft. Is dit dan niet consequent? Dus geen bol 3?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 22:31 uur

Ik denk dat bolletje 3 afdekt dat als je alles in kg of kmol doet en je geeft je antwoord in kg, dat het het goed is. En alles in g hetzelfde. Maar als je ergens tussendoor eens verkeerd naar mol (bijv factor 100 ipv 1000) gaat en dan later weer consequent fout toch op het goede antwoord uitkomt, dan verlies je dit punt.

Dus stel iemand gaat van kg naar g door te delen door 1000, maar later weer van g naar kg door te vermenigvuldigen met 1000, moet dit aangerekend worden.

Door: Loes Vermeij | Datum: Zondag 21 mei 2017, 08:44 uur

Hoe doen jullie lln de significantie. Bij mij bijna allemaal 4 cijfers omdat dat boven de vraag staat. Uiteraard moet je van de percentages uitgaan al vind ik hele getallen dan misschien ook wel weer geen meetwaarde... door de manier van bolletjes toekennen hebben veel lln 1 of 0 pt ondanks dat ze de helft goed doen. Wel erg veel fouten te maken. 3 x Mmol en dan significantie.

Door: de Kruif | Datum: Zondag 21 mei 2017, 11:51 uur

Ja, mijn lln verliezen hier de punt voor significantie ook vaak,ook vanwege de haast om het nog af te krijgen.

Indien van toepassing kun je een verkeerde molaire massa soms rekenen als rekenfout (verkeerd optellen) en samen met fout in de significantie dan maar -1.

 

Door: Ballijns | Datum: Zondag 21 mei 2017, 15:02 uur

Duidelijk tijdnood bij mijn leerlingen. Heel veel foutjes in de molaire massa's. Het zou fijn geweest zijn als de molaire massa's in de opgave genoemd waren, net als bij havo. Nu veel tijd kwijt met grote kans op fouten zo aan het eind van een lang examen.

Door: Habets | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:08 uur

Wat te doen als een leerling één van de twee stoffen goed heeft berekend, maar de tweede niet (waarschijnlijk door tijdnood)? Ze heeft NMP goed berekend, maar is aan NVP niet meer toegekomen.

2 van de 3 punten? Het uitrekenen van de ander is niets anders dan een herhaling van stappen met andere getallen.