Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:36 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Hurenkamp | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 14:49 uur

De opmerking suggereert, dat ándere toegevoegde stofstromen (al of niet inhoudelijk verdedigbaar) wel moeten worden aangerekend.
Zo hebben diverse van mijn leerlingen water laten uitstromen vanuit R2 in plaats van S2. Niet juist, lijkt me. Dus: -1p toepassen op de gegeven score?

En wat als een leerling 'niet gereageerde aminozuren' bij de afvalstroom uit S1 heeft geplaatst? Of zelfs laat terugstromen naar R1?
Dat laatste lijkt me lastig (scheiding van de rest van het afval?) goed te rekenen. Ook dan voor deze en andere extra stofstromen maar -1p toepassen?

Wat zou u doen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:41 uur

Zo hebben diverse van mijn leerlingen water laten uitstromen vanuit R2 in plaats van S2. Niet juist, lijkt me. Dus: -1p toepassen op de gegeven score?
Ja. -1p

En wat als een leerling 'niet gereageerde aminozuren' bij de afvalstroom uit S1 heeft geplaatst?

Dat zou ik hem niet aanrekenen.

Of zelfs laat terugstromen naar R1?

Lijkt mij inderdaad ook onjuist. -1p
 

Door: Beens | Datum: Zondag 21 mei 2017, 10:38 uur

Vorig jaar (VWO-I)  een flinke discussie gehad met het CVTE over het symbool van de destillatiekolom dat het zoals weergegeven is volgens Binas 38B moet worden getekend door leerlingen en wat schets nu mijn verbazing ze tekenen nu zelf weer het oude bekende rechthoekje. Daar word ik dus echt niet blij van :(.

Door: Vissers | Datum: Maandag 22 mei 2017, 09:14 uur (Bewerkt op: 22-05-2017 09:15)

Veel leerlingen laten water uitstromen uit R2. Als fout aanrekenen is begrijpelijk, maar kijk eens naar figuur 1 in examen. Bij pijl 1 gaat CO2 eruit en komt in blokschema als uitstroom uit R1. Bij pijl 2 vergelijkbare situatie, H2O bij pijl eruit. Ik kan me voorstellen dat leerlingen dan consequent doorredeneren en H2O uit R2 laten wegstromen.

Door: de Haan | Datum: Maandag 22 mei 2017, 10:36 uur

bij mij laten ze ook massaal water uit R2 gaan. 

hopelijk komt daar een eenduidig antwoord op. Is het altijd min 1, ook als ze alleen het eerste bolletje scoren bijv? of komt het door het figuur 1 en zien we het door de vingers? of alleen min 1 als alle drie de bolletjes zijn gescoord? 

over dit soort vragen heb ik geregeld discussies gehad met tweede correctoren die het allemaal anders wilden doen. graag duidelijkheid op de vergadering/als aanvulling.

Door: Leonie Titulaer-Linders | Datum: Maandag 22 mei 2017, 16:48 uur

Volgens mij moet een uitgaande waterstroom uit R2 fout gerekend worden. Onder punt 5 staat dat het mengsel uit R2 in S2 gescheiden wordt. Het water bevindt zich in het afval van S2. Dat CO2 er bij R1 uit gaat, is omdat deze stof gasvormig is.