Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:26 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Jahangir | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:18 uur

Het viel mij op bij deze vraag dat er in de vakspecifieke regels niet (meer) vermeld staat dat het H-atoom aan een N-atoom getekend moet worden en de atoombinding niet volstaat. Ben ik te streng als ik hier wel -1 voor reken?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:37 uur

Nee, dat is niet te streng. Is te vinden in bijlage 2 van de syllabus.

Door: Habets | Datum: Zondag 21 mei 2017, 16:27 uur

Dit is wat er in die bijlage staat: "De bindingen tussen het N atoom en de H atomen in de aminogroep hoeven niet met bindingsstreepjes te worden weergegeven." Daar houdt niet dat alleen een streepje fout is. Ik zou het daarom goed tellen.

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:40 uur

Alleen bij de C-H-binding staat de uitzondering van dat het ook zo weergegeven kan worden.

Daarbij, het is volledig fout. Want je impliceert met deze schrijfwijze dat er een methylgroep op de N zit.

Die schrijfwijze mag bij de C's wel, omdat je daar, door het eerder geven van de C's, aangeeeft dat een streepje in deze tekening dus niet begrensd is door twee C-atomen.

Door: Habets | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:03 uur

Daar is geen speld tussen te krijgen. Met name de implicatie van een methylgroep had ik over het hoofd gezien. Het gebruik van streepjes bij CH-bindingen is inderdaad juist de uitzondering.

Even aanpassen bij die ene leerling die dit had. Bedankt voor je extra toelichting!

Door: de Haan | Datum: Maandag 22 mei 2017, 09:31 uur

bij het "indien"antwoord staat een H'tje teveel aan de C met de zijgroep. Ik neem aan dat met het indien antwoord alleen de fout bedoeld wordt dat de CO2 van de verkeerde zuurgroep af is gehaald?

Door: Habets | Datum: Maandag 22 mei 2017, 09:51 uur

Dat lijkt mij wel. De CH2 tussen de aminegroep en zuurgroep moet natuurlijk gewoon een CH zijn.

Door: Rik Poot | Datum: Maandag 22 mei 2017, 14:26 uur

Waarom denk je dat? Ik heb nog geen aanpassing van het CV voorbij zien komen. Misschien moeten ze iets zorgvuldiger zijn. Ik vind het een rommelig CV. Laat de leerlingen ergens ook het voordeel van hebben. 

Door: Habets | Datum: Maandag 22 mei 2017, 17:01 uur (Bewerkt op: 22-05-2017 17:02)

Omdat de C-koolstof die ik bedoel (tussen de aminegroep, de zuurgroep en de rest van de keten) in het Indien-antwoord 5 bindingen heeft. Dat slaat natuurlijk nergens op; daar heb ik geen aanpassing van het CV voor nodig om dat in te zien.

 

Door: Stapel | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 14:46 uur

Aanvulling is gekomen, maar wel een beetje maf eigenlijk. Deze "indien" wordt toch gewoon gedekt door het normale CV (1e bolletje wel, 2e niet)?