Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 21:25 uur

Plaats hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:23 uur

Set van 3 bollen zou m.i. aangevuld moeten worden met....

of...

* notie dat bij een hoge [H2], reacties 2 en 3 sneller verlopen, waardoor [F*] afneemt

* notie dat dan reactie 4 minder snel verloopt en conclusie betreffende etssnelheid

* notie dat dan reactie 6 minder snel verloopt (reactie 5 niet) en conclusie betreffende selectiviteit

Verbaasd mij overigens ook dat reactie 5 niet in het antwoordmodel wordt genoemd...Leerlingen zouden ook nog kunnen concluderen dat reactie 5 sneller gaat verlopen bij hoge [H2], omdat F* onttrokken wordt aan reactie 1 zodat het evenwicht meer naar rechts komt te liggen en [CF2**] toeneemt.en de selectiviteit dus toeneemt

 

Door: de Kruif | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 09:49 uur

Er is geen sprake van evenwichten, dus dat laatste punt zou ik niet goed rekenen.

Door: Jahangir | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 10:15 uur

Vind het hier wel erg zwaar wegen dat zonder toelichting er 0 van de 3 punten gescoord kunnen worden. Gezien de lengte van het examen en waarschijnlijk ook de vraagstelling zijn er nogal wat leerlingen die het goed doen, maar de hele toelichting achterwege laten. Ik zou het niet onterecht vinden als die in ieder geval 1 van de 3 punten kunnen scoren, aangezien de tweede en derde teolichting allebei volgen uit de eerste. Maar zonder aanvulling zie ik daar geen mogelijkheid toe.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 18:25 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 18:25)

De deelscores verbazen mij ook. De vraag is 3 punten waard. Ik had 1 punt verwacht voor het overnemen van de zinnen en het invullen van het juiste woord, 1 punt voor de uitleg van de eerste zin en één punt voor de uitleg van de tweede zin (zou ook gemakkelijker na te kijken zijn).

Door: Kim Hogeboom | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 19:44 uur

Ik merk dat leerlingen vaak niet specifiek stap 2 benoemen. Leerlingen geven aan dat er minder HF ontstaat en dus meer F-radical en de rest van de uitleg klopt wel. 

Scoren deze leerlingen dan niet bolletje 1 omdat ze reactie 2/ H radicalen niet specifiek benoemen? Impliciet geven ze dat toch aan met bovenstaande uitleg?

Door: Wouter den Boer | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 22:24 uur

Ik zou het geven van een punt voor het overnemen en gokken van toe en af zelfs op de MAVO geen punt willen toekennen. Of iets serieuzer....we gaan toch geen punten aftrekken voor het niet netjes overnemen van de gegeven zinnen???? Zo van

.....etssnelheid toe.

.....selectiviteit af.

Dat voldoet toch gewoon? Of moet ik dit zien als eindelijk het centraal toetsen van het "groep 5 fijnschrijven"? Dan geef ik het aan een daartoe opgeleid corrector.

 

Door: Ballijns | Datum: Zondag 21 mei 2017, 14:37 uur

@Hoogenboom: ik neig hier ook naar, maar wacht de vergadering af.

Door: van Dongen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 20:27 uur

Notie betekent volgens mij dat niet expliciet genoemd hoeft te worden welke reacties het betreft, maar dat m.i. een leerling die zegt dat door afname van  [H2] de [F·] toeneemt de notie heeft dat reactie 2 en 3 langzamer verlopen. Dus lijkt me eerste bolletje.

Door: Patrick van Kempen | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 20:10 uur

Als eerste bolletje niet wordt gescoord dus geen notie dat Fradicaal toeneemt kan m.i. 2e en 3e bolletje ook niet worden gescoord. Wordt dan wel erg zwaar aangerekend

Door: Tamas | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 10:19 uur

Als de H2 concentratie wordt verlaagd,neemt de etssnelheid toe, omdat de H. Radicalen niet met de F. reageren dus zijn er meer F. radicalen die gaat reageren met SiO2. 

Als de H2 concentratie wordt verlaagd , neemt de selectiviteit af. Er zijn meer F. radicalen en die kunnen met Si gaan reageren. 

 Ik kan niet letterlijk de cv volgen maar ik heb toch 3 P gegeven of moet ik maar 2 P geven ?