Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Vrijdag 9 juni 2023, 11:09 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen en overdenkingen

Antwoord:

Door: Johan Driesse | Datum: Dinsdag 20 juni 2023, 20:07 uur (Bewerkt op: 20-06-2023 20:16)

Waarom zijn in het model de vermenigvuldigingstekens (*) weggelaten? Dit is geen computermodel op deze manier. Geen enkele programmeer- of modeltaal accepteert deze input.

Door: Mark Havermans | Datum: Vrijdag 23 juni 2023, 11:42 uur

Klopt.

En in regel 1 staat dat voor x < 0,001 geldt dat Fp=Cx . Voor x = 0,001 geldt dus Fp=Cx niet. Je zou de formules in regel 2 en 4 niet aan elkaar gelijk mogen stellen want er is dus geen enkele waarde voor x waar Fp met beide formules mag worden berekend.

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 24 juni 2023, 20:03 uur

Dat het model de waarde van Fp in x=0,001 niet op twee verschillende manieren hoeft te berekenen, lijkt mij niet zo vreemd, sterker nog: dat lijkt me gebruikelijk. Dat sluit niet uit dat de uitkomsten van die twee manieren wel degelijk gelijk aan elkaar moeten zijn / op elkaar moeten aansluiten op de grens van de twee rekenmethodes. 

Door: Mark Havermans | Datum: Zondag 25 juni 2023, 12:22 uur (Bewerkt op: 25-06-2023 12:24)

Dank je Jacco voor deze zienswijze. Ik me kan voorstellen dat het voor leerlingen toch misleidend kan zijn. Het gaat hier om een natuurkundig model en niet om wiskundige domeinen. Een (wisB) leerling moet dan dat onderscheid wel maken maar ik kan me vinden in wat je schrijft.

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zondag 25 juni 2023, 13:16 uur

Sorry Jacco, maar ik ben het niet met je eens dat op x=0,001 beide functie precies moeten aansluiten. Voor een werkend model is dat geen vereiste. En alleen een relatief grote "omgekeerde" stap zou het model echt storen. Een kleine stap is door de afgeronde getallen zelfs onvermijdelijk.

De enige reden dat ik het zo zou doen is dat er anders geen oplossing mogelijk is op deze vraag door alleen te rekenen (en niet te bepalen in de grafiek omdat die niet in de bijlage staat.)

 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zondag 25 juni 2023, 14:33 uur

Christiaan, natuurlijk heb je gelijk dat het voor de werking van het model helemaal geen vereiste is dat de waarden echt op elkaar aansluiten. Het is inderdaad slechts 'wenselijk' dat de stap niet al te groot is. Aangezien de gegeven grafiek er redelijk vloeiend uitziet rond x = 0,001 mag een leerling volgens mij wel aannemen dat het (vrijwel) overeenkomt. 

Door: Christiaan Vriend | Datum: Zondag 25 juni 2023, 15:49 uur

mee eens met de aanname, maar het model neemt nu een knik aan op x=0,001, zeker niet continu differentieerbaar :)