Vraag 10

Antwoord:

Door: Dorsman | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:53 uur

Volgens model is bij starten met vol vermogen de aanvankelijke versnelling oneindig groot, zie ook de plot, met deze tijdstapjes toch iets van 465ms-2. Hoe moet je dat zien? Het lijkt mij dat het ontwikkelde vermogen aanvankelijk de lucht kinetische energie geeft en dus snelheid en het vliegtuig via impulsbehoud in beweging komt. Bij starten van autos, wielrenners en zo hebben we een oneindige versnelling meer gezien, maar daar is een constant vermogen aanvankelijk niet mogelijk, de bewegende delen moeten op gang komen. Bij een vliegtuig wel, je laat de propellor draaien terwijl hij op de rem staat. Betekent wel dat deze factor van bewegende lucht het hele model ondergraaft, daarom loopt het ook niet lekker in mee en tegenwind. Heeft iemand hier verstand van?

Door: Meulenbroek | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 20:58 uur (Bewerkt op: 23-05-2017 23:13)

Met deze vraag lijkt me iets grondig mis.

Als ik de v_max oplos uit P_max = (Frol + kw*v^2)*v = 910*v + 0,913*v^3 krijg ik v = v_max = 35,7 m/s

dus (v - vwind)max = 35,7 m/s dat is dus de grafiek die in de bijlage getekend staat,

deze is dus voor vwind = 0 m/s, voor vwind = +5  m/s moet die dus tot 40,7 m/s reiken

en voor vwind = -10 m/s tot 25,7 m/s maar dat klopt dus niet met de raaklijn in figuur 6;

daar kreeg ik bij t = 5,0 s een v = 23,5 m/s uit en dat zou een kromme zijn voor vwind = -5 m/s 

het lijkt dat vwind = -5 m/s is gebruikt voor de B-kromme in figuur 6 (waarom fig 6 niet op uitwerkbijlage??).

In het model is steeds sprake van (v - vwind) als variabele, moet denk ik ook bij Pnetto

dus die regel moet zijn Pnetto = Pm - Fw * (v - vwind) 

Verder snap ik niet goed waarom doortrekken van een juiste grafiek punten aftrek krijgt, 

ok je zou moeten stoppen als Flift > Fz dus als (v - vwind)^2 = 710 * 9,81 / 5,68 = (35,018)^2 

dus voor vwind = -10 dus stoppen bij 25,018 m/s maar ik vind de vraagstelling niet duidelijk genoeg 

(vraag dan: teken het (v,t) diagram voor situatie B tot aan het loskomen) 

maar met de grafiek met v_max = 25,7 m/s bereik je die 25,02 m/s pas na ruim 17 s