Vraag 03

Antwoord:

Door: Eeken | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 08:21 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 08:23)

Reactie op Dorsman donderdag 19.06. Helaas komen de meeste leerlingen met het antwoord van "de weg met de minste weerstand". Maar die bewering houdt geen stand, want ook voor hogere motorweerstanden (waarvoor geldt dat (Rmotor+R_LDR1)>R_LDR2)  loopt de stroom zo als genoemd. Er zit niets anders op dan het correctiemodel te volgen, alhoewel ik ook vind dat de zaak hier veel te simplistisch word gesteld. Helaas krijgen deze leerlingen van mij alleen het eerste punt.

 

Door: Borgonjen | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 11:57 uur

Inmiddels heb ik 20 leerlingen nagekeken.

16 scoren 1 punt; 4 scoren 0 punten

Van de 16 zijn er 3 die ((impliciet) op  grond van de stroomwet van Kirchhof) inzien dat de stroom van C naar B moet gaan en het begrepen hebben,
1 kiest C naar B op grond van minste weerstand, en 2 kiezen C naar B omdat de motor linksom moet draaien.

Van de overige leerlingen kiezen de meeste voor B naar C omdat de verminderde stroom door LDR2 moet worden aangevuld.

Kortom, het testen van het concept is met het huidige antwoordmodel niet mogelijk. Ben benieuwd of iemand op basis van het CV hier wel 2 of 3 punten heeft kunnen toekennen  

Door: Kees de Lange | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 14:26 uur

Meerdere van mijn leerlingen gaan uit van een foutieve afname dat LDR2 afneemt in de schaduw. Komen dan vervolgens consequent tot de conclusie dat de stroom van B naar C loopt.

Lijkt mij 1 punt waard.

Door: Monsees | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 22:42 uur

2 punten zelfs.

Als ze zeggen dat R(LDR) kleiner wordt, missen ze het 1e bolletje maar kan de rest goed zijn. Als ze alles precies andersom redeneren zoals de bedoeling is. 

Door: Dorsman | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 22:55 uur

Voorstel voor een goed antwoord: LDR2 krijgt een grotere weerstand, daardoor gaat, als er geen stroom door de motor loopt, de spanning UCD omhoog door de verdeling van de spanning over de weerstanden ( de stroom door tak 2 wordt kleiner). Door een hogere UCD gaat er stroom van C naar B lopen, afhankelijk van de weerstand van de motor. Daardoor stijgt de spanning van UBD (grotere stroom door LDR1 en kleinere door R1) en daalt de spanning over UCD (grotere stroom door R2 dan door LDR2), maar ze worden pas gelijk bij motorweerstand 0. Dus de stroom loopt van C naar B.

De vraag is wat je dan goed moet rekenen bij een leerling.  Ik ben het er mee eens dat ook bij een grote motorweerstand de stroom nog steeds van C naar B loopt, maar het blijft wel waar dat door de kleinste weerstandsweg de grootste stroom loopt, al is de "oversteek"bij een grote motorweerstand mondjesmaat. De motorstroom is dan ook kleiner dan I2

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Maandag 22 mei 2017, 11:13 uur

collega Borgonjen,

Op welke grond geef jij een punt (welke bol) omdat lln aangeven dat motor naar links moet draaien? Heb ik er ook één van nl

Door: Mike Wassenaar | Datum: Woensdag 24 mei 2017, 17:45 uur

Deze vraag is geneutraliseerd:
https://static.examenblad.nl/9336117/d/errata/VW-1023-a-17-1-c-A2.pdf