Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 14 mei 2017, 21:09 uur

Plaats uw reactie

Antwoord:

Door: Kortstra | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 18:46 uur

Bij bolletje 2 wordt als enige eis gesteld dat I-125 als eindproduct moet zijn, dus stel dat je daar geen positron als product doet maar een 'gewoon' elektron dan is het ook goed? Bolletje 3 geeft de eis dat het een kloppend iets moet zijn, dus blijkbaar hoeft dat bij bolletje 2 niette gelden, zolang aan de rechterkant maar I-125 staat.

Door: Koole | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 19:30 uur

Correctievoorschrift: het positronverval van Xe-125 tot I-125 is in 0,3% van de gevallen juist. In de overige gevallen vervalt Xe-125 tot I-125 via electron capture (K-vangst). Bron: Brookhaven National Laboratory, USA. Waarom zou K-vangst vervallen zijn in het examenprogramma?

Door: Mike Wassenaar | Datum: Zondag 21 mei 2017, 21:25 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 21:25)

@Kortstra bolletje 3 geeft aan kloppende reactievergelijkingen, dus beiden moeten kloppen

Door: Monsees | Datum: Zondag 21 mei 2017, 21:41 uur

Hoe ik 'm lees:

Bolletje 3 krijg je wel als je foute reactievergelijkingen/producten hebt die wel kloppen (bv in reactie 2 een elektron  en Cs-125 als producten). In het geval van een kloppende foute reactievergelijking, krijg je bolletje 1 en/of 2 niet en 3 wel.

Bolletje 3 krijg je niet als je de juiste reactievergelijkingen/producten hebt maar ze niet klopppend hebt (bv. in reactie 2 een elektron en I-125). In dat geval krijg je bolletje 1 en/of 2 wel en bolletje 3 niet. 

Door: Bart van de Laar | Datum: Zondag 21 mei 2017, 22:37 uur

Wat dan als je de vergelijkingen opschrijft in de volgende vorm: Xe-124 + n -> Xe-125 en Xe-125 -> I-125 + e. Klopt op zich wel, maar vervalt hier het derde bolletje omdat de notulen zeggen 'notatie in de vergelijking moet kloppen voor het 3e bolletje'?

Door: Koole | Datum: Maandag 22 mei 2017, 00:00 uur

@Laar Voor deze vorm lijken 3 punten me inderdaad te veel. De "e" in de tweede vergelijking is bovendien twijfelachtig: positron (goed) of elektron?

Ook vergelijkingen met een hoofdletter N (neutron/stikstof) of B (bèta/boor) waardeer ik niet met 3 punten.

Door: van Soest | Datum: Zondag 4 juni 2017, 13:01 uur

Volgens de maartmededelingen zou ontstane gamma-foton in het correctievoorschrift worden opgenomen. In het correctievoorschrift staat het echter slechts tussen haakjes vermeld, wat volgens regel 3.8 impliceert dat het niet in het antwoord hoeft te worden opgenomen.

Kost het niet vermelden van het gamma-foton de leerlingen een punt met dit correctievoorschrift of niet?

 

Door: van Soest | Datum: Dinsdag 6 juni 2017, 22:11 uur

Het CvTE zegt hierover:

Dank voor uw mail. Bij de correctie dient u zich te houden aan het correctievoorschrift. De Septembermededeling is geen correctievoorschrift. Desondanks begrijp ik dat dit verwarring kan veroorzaken. Ik zal dit dan ook doorgeven aan de examenmakers.

Ik hoop dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.