Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 14 mei 2017, 21:09 uur

Plaats uw reactie

Antwoord:

Door: Monsees | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 09:52 uur

Wat is de officiële status van een tip? Niets toch? Hoeft toch niet gebruikt te worden?
Oftewel: als je uitrekent wat het kleinst waarneembare massaverschil is en dit vergelijkt met de massa van een proton kun je ook volledige punten krijgen, toch?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 17 mei 2017, 10:00 uur

Natuurlijk, je hebt de vraag dan correct beantwoord.

Door: Carin Heere-Alkemade | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:17 uur

Ik heb een lln die doet het helemaal goed. Schrijft dat je naar de massa van het proton moet kijken en meet uit de ruis welke dm je dan dus kunt meten. Alleen schrijft mproton = 9,1x10^-31 ....voldoet aan alle bolletjes (zij het alternatief omdat ruis wordt gemeten ipv df wordt berekend)

Mag ik hier volledige punten geven?

Door: Hermans | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 20:21 uur

Nooit 3 bolletjes als er een fout gemaakt wordt lijkt me maar ik begrijp dat je niet terugvindt waar je dat punt dan moet weglaten.

Tot waar gaat het tweede bolletje? Moeten we daar het completeren van de berekening bijnemen?

Stel: fout in berekening maar wel formule gebruikt. punt toekennen bij 2e bolletje?

Door: Vermeulen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 16:41 uur

wat te doen met een antwoord van  een ll. die het massaverschil tussen proton en neutron gebruikt, df berekent op 30 Hz en dan verklaart dat protonmassa niet bepaald kan worden.
Impliciet, waarschijnlijk, naar aanleiding van de tip, redenerend dat geen onderscheid gemaakt kan worden tussen neutronen en protonen met deze weegschaal.
correctiemodel laat strikt 1pt toe maar dat lijkt me wat weinig..heeft iemand argumenten voor 1 pt of juist voor meer pt?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zondag 21 mei 2017, 17:21 uur

Ik vind dat het 2e en 3e punt dan gewoon gegeven kan worden. Voor het 2e punt gebruikt de leerling de verkeerde massa, maar die fout is hem bij het 1e bolletje al aangerekend. Mits berekeningen, eenheid en significantie kloppen, is dit 2p waard.

Door: Vermeulen | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:21 uur

dankjewel