Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:33 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 10:09 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 10:33)

Een leerling die na elke rekenstap afrond op (minimaal) 3 significante cijfers, komt op een percentage tussen de 67,8 en 68,2% uit. Ik heb dat goed geteld.

 

Een andere leerling berekent de praktische opbrengst biodiesel om in gram. Verder berekent hij via het aantal mol algenolie hoeveel mol en massa methanol hij nodig heeft. Voor de theoretische opbrengst telt hij de massa van de algenolie en methanol bij elkaar op en berekent zo het rendement. Helemaal goed natuurlijk, maar niet voorzien als één van de voorbeelden van een juiste berekening.

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 12:12 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 12:23)

soort van koppeling met 2; als een leerling /m3 niet doorheeft als /1000 maar x1000, kost dat bij 2 en hier weer een punt.... en als ze die fout maken, krijgen ze een zeer klein getal uit de theoretische massa, en ze weten dat rendement nooit meer dan 100% kan zijn, dus delen ze verkeerd om... consequentiefout? of 2 punten eraf ?

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 12:27 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 12:29)

@Ballegoij : het tweede lijkt me alleen maar goed als de leerling de theoretische opbrengst bepaalt door algenolie en methanol op te tellen, en glycerol er af te halen? Bij 100% rendement zal er immers nog altijd glycerol gevormd worden en zal de massa biodiesel dus nooit gelijk zijn aan algenolie+methanol.

Het na vraag 2 hier opnieuw aanrekenen van het niet kunnen omrekenen met /mvoelt inderdaad flauw, maar is wel conform algemene regel 6. En ik vind persoonlijk dat we van 6vwo leerlingen wel mogen verwachten dat ze eenheden kunnen omrekenen...

Verkeerd om delen vind ik dan wel lastig, ik ben geneigd naar 2 punten eraf, je moet niet een fout proberen te compenseren met een andere fout.

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:24 uur

@Ballegoij: Tussentijds afronden op 4 of meer significante cijfers is prima, 3 of minder niet.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:33 uur

@Kooijman, ik heb mijn leerlingen altijd aangeleerd dat ze niet verder tussentijds mogen afronden dan minimaal het aantal significante cijfers dat in het eindantwoord moet staan, dus een tussentijdse afronding op drie cijfers ga ik niet fout rekenen. Overigens ronden mijn meeste leerlingen pas op het eind af op het juiste aantal significante cijfers.

Door: Kooijman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 14:54 uur

@Ballegoij: Dan vrees ik dat dat onjuist tussentijds afronden is.

Door: Davika Foley | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 15:02 uur

Dit staat in de syllabus over acceptabel tussentijds afronden:

1. Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden wordt de kandidaat niet aangerekend.

Het is gebruikelijk om tussenantwoorden niet af te ronden of af te ronden op één significant cijfer méér dan in het eindantwoord vereist is. Als een leerling tussentijds afrondt op het juiste aantal significante cijfers, kan dat een (kleine) afwijking in het eindantwoord geven. Dit wordt de leerling niet aangerekend.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 15:06 uur

@Kooijman: Vakspecifieke regel 1: Een afwijking in de uitkomst van een berekening door acceptabel tussentijds afronden wordt de kandidaat niet aangerekend.

Wat is acceptabel? Ik heb altijd begrepen dat dit minimaal het aantal cijfers moet zijn dat ook in het eindantwoord moet staan, dus dat heb ik mijn leerlingen aangeleerd. Overigens ronden de meeste van mijn leerlingen pas op het eind af. Dat doe ik ook altijd tijdens de uitleg van berekeningen in de les, dus dat heeft bijna iedereen overgenomen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 16:50 uur

Wat een takkeding om na te kijken. Weer regelmatig mengeling van de opties, die toch gewoon met maar 1 foutje naar het goede antwoord leiden. De drie opties zijn dus zeker niet uitsluitend. 

Bijvoorbeeld een leerling die alles doet als optie 3, dan voor de rendementsberekening wel weer alles naar gram en dan het rendement. Snel nagekeken, zou je zeggen, behalve dan dat zij in bolletje 1 vermenigvuldigt in plaats van deelt. Voordat ik daar achter ben dat daar het probleem zit, ben ik weer 10 min verder....  

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 19:59 uur (Bewerkt op: 25-05-2023 20:02)

Mocht dit ook maar 1 persoon helpen dan is het geslaagd: hulp bij nakijken.

Vraag 4 6V 23