VWO Scheikunde 2023-1 algemeen

VWO Scheikunde 2023-1 algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 30 april 2023, 21:32 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 22:16 uur

Volgens mij was dit examen goed te doen. Aardig wat berekeningen, maar geen hele ingewikkelde dingen.

Door: Gertien Smits | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 23:04 uur (Bewerkt op: 24-05-2023 16:11)

Ik vind het spannend dat best vaak een leap of faith nodig was, of juist best een groot inzicht. Durf je die stip te zetten voor die radicaal. Moet ik twee redoxreacties bedenken voor ik een ladingsdichtheid ga berekenen. Mag ik nou echt gewoon redeneren en niet rekenen voor die pH bij het spuitwater. Als je het eenmaal doet, niet zo moeilijk. Dat selecteert best sterk op zelfverzekerdheid.

Door: Kooijman | Datum: Dinsdag 23 mei 2023, 23:39 uur

Veel vragen waren behoorlijk erop of eronder inderdaad.

Als geheel niet moeilijk maar ook niet echt divers...

Door: Schaareman | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 07:46 uur

Relatief veel rekenwerk.

Scheikundig inhoudelijk gezien niet al te moeilijk, maar de moeilijkheidsgraad ligt (zoals helaas wel vaker bij examens) in het lezen. Bv. bij vraag 17, gegeven is het ion van DSIDA en in de tekst staat DSIDA is een natriumzout. Wel mooi dat dan het vergeten van natrium (wat bij hydroxide vaak zal gaan gebeuren) dan niet 2x wordt aangerekend.

Ook niet heel divers.

 

Door: Windmeijer | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 08:36 uur

Een goed te doen examen, ook qua tijd.

Veel molrekenen en daarbij veel hetzelfe doen (zelfs volgens de leerlingen).

Vrijwel geen redox, geen analyse en geen reactiemechanismen. Wel Lewisstructuren gelukkig.

Veel tekenen.

Weinig moeilijk, maar ze gaan onderuit op begrijpend lezen (bijvoorbeeld vraag 2).

Door: Theelen | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 09:54 uur

@Gertien Smits: Ja, dat herken ik. Als je onzeker bent, dan heb je hier een vervelend examen aan:
Verwarrende informatie bij vr 6 (x), verwarring over koolzuurhoudend Gerolstein, verwarring over vr 11 (als je juist gaat rekenen kom je op een andere pH uit) (Ben nu nog maar tot vr 11...)

Door: de Kruif | Datum: Woensdag 24 mei 2023, 15:41 uur

Ik vond het ook geen moeilijk examen, maar bij nakijken valt op dat de zwakke lln erg onderuit gaan, ik heb meer onvoldoendes nu al (bij 25% gezien) dan anders in jaren.

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 17:23 uur

Het verslag van de landelijke bespreking van het examen staat online!

Door: Jukes | Datum: Donderdag 25 mei 2023, 22:13 uur

Een vraag over tussentijds afronden; als een leerling uitkomsten van deelberekeningen afgerond noteert, maar uiteindelijk op het juiste antwoord uitkomt, moet je dat een leerling dan aanrekenen?

Door: Ginhoven | Datum: Vrijdag 26 mei 2023, 09:11 uur

Kijk op https://www.examenblad.nl/examen/scheikunde-vwo-2/prikbord/2023 
Daar vind je informatie over afrondfout / significantie fout / en tussentijds afronden.

Het ligt er beetje aan wat ze doen met die tussentijdse antwoorden. Rekenen ze onafgerond verder, dan mag dat. 
Als ze gaan rekenen met de afgeronde getallen, dan moet je de significantie aanhouden voor het afronden.