Vraag 14

Vraag 14

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 12 juni 2022, 14:21 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Pruim | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 19:14 uur (Bewerkt op: 15-06-2022 10:12)

Moet in 3 significante cijfers ? Dat kan eigenlijk niet..

horizontaal  kun je wel in 3 sign cijfers aflezen : 0,502 - 0,480 = 0,022 m aflezen maar dit verschil is dan wel in 2 sigificante cijfers, dus moet het antwoord = opp = F*s = W ook in 2 sign cijfers, en het verschil van twee opp = de geabsorbeerde E ook in 2 sign cijfers ... Maar nee, de vraag eist dat het in 3 sign cijfers zou moeten ...

Door: van Helden | Datum: Dinsdag 14 juni 2022, 21:42 uur

Significantie lijkt me inderdaad niet juist hier. Alleen met aflezen in 4 cijfers significant kun je in het eindantwoord op 3 uitkomen. Als je afleest zoals antwoordmodel moet je in de nieuwe regels volgens mij een antwoord in 3 cijfers significant fout rekenen. Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar ik twijfel over de juistheid.  

Heb hem gemeld bij examenloket. Ben benieuwd.

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 15:55 uur

Is dit niet een probleem zoeken dat er niet is? Er staat in de opdracht dat het antwoord in drie significante cijfers moet worden genoteerd. Dat dit niet het juiste aantal cijfers is op basis van de waarden die je kunt aflezen mag zo zijn, maar volgens mij staat ook nergens dat het gevraagde aantal cijfers per se het juiste aantal zou moeten zijn. Was inderdaad wel netjes geweest als dat wel zo was, maar de opdracht wordt er niet moeilijker door.
Zou er één leerling zijn die nu denkt: "Er staat dat ik in drie cijfers moet antwoorden, maar volgens mij is dat niet het juiste aantal. Help, wat moet ik nou?!" 

Door: Florrie le Roy | Datum: Woensdag 15 juni 2022, 22:52 uur

In de syllabus van vwo staat expliciet bij de specificaties van C2 : 'de arbeid bepalen uit een kracht-verplaatsingsdiagram' . Bij havo staat dat er juist niet bij.  Dus het verbaasde mij deze vraag toch aan te treffen in een havo-examen....

Door: Saarloos | Datum: Donderdag 16 juni 2022, 12:04 uur

in de tekst stond eigenlijk letterlijk wat de oppervlakte onder een F,s diagram voorstelt. Ik denk dat deze vraag gewoon mag