Vraag 02

Vraag 02

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 18 juni 2022, 22:46 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. 

Antwoord:

Door: Janine Nauw | Datum: Maandag 20 juni 2022, 22:02 uur

Ik heb voor de grap even de lengte van de krachtpijlen opgemeten en die gedeeld door de lengte van de uitwijkingen. Heel raar, maar daar komt geen constante uit. Ben ik de enige die daar over valt?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 20 juni 2022, 22:15 uur

Zoals ik het meet vind ik een factor 2,35 in situatie 2 en 2,38 in situatie 3. Verschil valt binnen de meetfout.

Door: Vermeulen | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 12:16 uur (Bewerkt op: 21-06-2022 12:16)

Als je niet met het begrip Fres werkt lijken me het 3e en 4e bolletje lastig te scoren.

Leerlingen vinden het vanzelfsprekend dat twee veren samen de dubbele C geven, en maken daar niet veel woorden aan vuil dan dat, 2 veren is 2 x C........ Dat zou dan het 4e bolletje wel, en het derde niet geven ?

Door: van Helden | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 12:35 uur

Hier heb ik even op zitten puzzelen voordat ik helder had waarom gewoon optellen niet klopt met het principe. De ene veer heeft een toenemende kracht en de andere een afnemende kracht. Als twee veren het zelfde doen kun je gewoon optellen, maar hier dus niet. De afname van de één moet opgeteld worden bij de toename van de ander. rekensommetje is dan 25N/m - -25N/m. Dit inzicht moet getoond worden lijkt me, maar kan dus ook zonder resultante kracht. Dat er hetzelfde uitkomt doet er niet echt toe, 2 bolletjes er af vind ik wat zwaar maar het staat er wel heel duidelijk.

Door: Martijn van Aken | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 15:56 uur

Het is zwaar afgestraf, maar 2 veren in serie zouden juist een halve veerconstante opleveren, niet het dubbele.

Door: Monsees | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 16:38 uur

Volgens mij is de simpelste uitleg:

Als de ruiter vanaf de evenwichtsstand wordt bewogen, verandert van beide veren de uitrekking op dezelfde kant op.
Beide veren zullen dus een veerkracht dezelfde (tegengestelde) kant uitoefenen, dus kracht is twee keer zo groot als bij één veer dus twee keer zo grote veerconstante.

Door: J K | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 17:47 uur

Bij mij kwam het ook niet uit!

Ik ben uit wanhoop maar een beetje slordig gaan meten om er een verdubbelde C uit te krijgen, heel storend!

Door: J K | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 17:50 uur (Bewerkt op: 22-06-2022 17:50)

Bij mij kwam het ook niet uit! Ik ben maar een beetje "slordig" gaan meten met mijn geo-tje om er toch nog een verdubbelde C uit te krijgen!

Heel erg storend!

Door: J K | Datum: Woensdag 22 juni 2022, 17:50 uur

Bij mij kwam het ook niet uit! Ik ben maar een beetje "slordig" gaan meten met mijn geo-tje om er toch nog een verdubbelde C uit te krijgen!

Heel erg storend!

Door: Borgonjen | Datum: Donderdag 23 juni 2022, 11:50 uur (Bewerkt op: 23-06-2022 12:23)

De tekening op de bijlage lijkt idd wat onnauwkeurig: u0 links en rechts lijken niet even groot.
Het tekenen van pijlen door de (donkere) spiralen is niet echt handig. Het opmeten ervan gaat niet echt goed
Het berekenen van Fmbv F = C u zou ook moeten werken. Ik vind dan een pijl die ca 1 mm afwijkt van het CV dat de som gelijk moet blijven.
Mits juist berekend (en getekend binnen een marge van 1 mm) zou ik dit voor het 2e punt goed rekenen.

Opmeten uit de figuur lijkt mij een alternatieve manier voor  bolletje 3 en 4, mits de tekening goed en op schaal. Hoop werk en vergt nauwkeurig meten.
Is helaas niet in CV opgenomen, dus moeilijk in te schatten wat hier de marge in het antwoord voor Ctot zou moeten  zijn.