Algemeen VWO Natuurkunde 2022-2

Algemeen VWO Natuurkunde 2022-2

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 9 juni 2022, 19:55 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. 

Antwoord:

Door: Faas | Datum: Maandag 20 juni 2022, 20:33 uur

Eerste indruk: pittig examen, pittiger dan 1e tijdvak. Best wat opgvagen die wat vragen (bij mij iig oproepen).

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 20 juni 2022, 22:16 uur

Ik vind ook dat je vaak waarden nodig hebt die in eerdere vragen berekend zijn met "Toon aan dat...". Het getal staat dan vaak niet eens in de stam, maar uitsluitend in de vraag zelf. Dat is lastig terugzoeken voor een leerling!

Door: Hans Bot | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 11:04 uur

Een examen zonder quantum, dát is lang geleden!  

Door: Toussaint | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 15:39 uur

Wat mij opviel is dat 2x de formule P = Fv terug komt in het examen, terwijl ik 'm nog niet eerder ben tegen gekomen in een examen. En het HR diagram is ook voor het eerst voor zover ik weet... 

Door: Ade Hoekstra | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 19:27 uur (Bewerkt op: 21-06-2022 19:27)

Pittig en pijnlijk voor de leerlingen die onzeker waren over natuurkunde en dus in TV2 voor het eerst examen doen. Ik vind het zo jammer dat er zo weinig in zit dat de matige leerling kan trainen.

Ik geloof dat ik in 20 jaar bovenbouw nog nooit een differentiaal in het examen heb gezien. En ja, ik weet dat het in de syllabus staat, maar in mijn methode wordt het niet getraind.

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 20:57 uur

Het verslag van de landelijke examenbespreking staat op de site:

https://www.nvon.nl/examen/examen-2022-2-vwo-natuurkunde

Door: Ruud Glas | Datum: Dinsdag 21 juni 2022, 23:09 uur

Pfff als je als leerling niet goed bent in hemelmechanica/astrofysica dan kunnen de eenzijdige contexten je erg van het pad brengen. Voor mijn gevoel erg pittig examen en miste veel onderdelen.

Door: Monsees | Datum: Donderdag 23 juni 2022, 15:31 uur

Vooral erg eenzijdig wat betreft contexten. 
Elektriciteit kwam er wel erg bekaaid vanaf (één vraag met Kirchhof, één vraag met Lorenzkracht en dat was het wel) en ook beweging en krachten en straling zaten er weinig overtuigend in. 
Eerlijk gezegd vind ik het inhoudelijk één van de zwakste examens die ik ben tegengekomen. En dit is toch alweer mijn 20e examenjaar natuurkunde....