Vraag 32

Vraag 32

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:33 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:13 uur

Ik vind dit een zeer ingewikkelde vraag. Leerlingen moeten de tabel en de figuur gebruiken. Uit de tabel kunnen ze de atoomstralen halen, maar ook de gemiddelde atoommassa.Die is voor Al heel veel kleiner dan Zn en Sn; je kunt per gram dus meer atomen Al toevoegen dan atomen Sn. En heeft de atoomstraal dan zoveel meer invloed dat die het aantal atomen overruled? Waarom zou het dus niet lijn I kunnen zijn?

Ik ben geen metalurg, dus ik weet het niet. Maar ik heb dus wel leerlingen die het ook over die massa willen hebben.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:22 uur

Aha...nou snap ik waarom die lijn II zo dicht bij Sn ligt...nooit gedacht aan dat het een massa-percentage dus ander aantal was...Dank je. 

En ja, je hebt dus ook een punt. Examenloket? 

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:51 uur

Ja, gedaan.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 14:24 uur

@Inge en @Wouter, in de vraag staat toch duidelijk dat ze naar de gegeven atoomdiameters moeten kijken. Waarom zou dan een antwoord dat naar andere gegevens in de tabel kijkt (deels) goed kunnen zijn?

Door: Theelen | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 14:32 uur

@Ballegoij:
Omdat ook figuur 1 gebruikt moet worden en daar staat op de x-as massa-% (en niet mol-%)

Door: de Goede-Aarts | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 17:42 uur

@inge:ik begrijp uw punt, maar zou daarom in de vraag niet juist staan welke lijn de invloed KAN weergeven (als je dus juist alleen naar de diameters kijkten de lijnen? Volgens mij is dit een hypothese die ze moeten verklaren, zonder zelf andere (misschien wel dé juiste) verklaring te bedenken. 
Ik vind het eigenlijk wel leuke vraag.