Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:32 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Groeneweg | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:34 uur (Bewerkt op: 24-05-2022 21:46)

Ik heb leerlingen die het aantal kg delen door de molaire massa. Vervolgens geen eenheid achter de chemische hoeveelheid zetten.
Met de molverhouding op het gevraagde aantal (kmol) palmpitolie uit komen (helaas weer zonder eenheid)
Daarna vermenigvuldigen met de molaire massa. Melden dan dat ze de massa in kg hebben en rekenen om naar ton.

Doen die nu bol 1 en 3 fout? Of is dit twee keer dezelfde fout en wordt dit maar één keer aangerekend? Dat heb ik gedaan.

 

Oeps, verkeerde vraag. Krijg het niet verwijderd

Door: Reinier Maasman | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 09:09 uur

Het correctiemodel is bij deze vraag wel erg inconsequent:
- Als i.p.v. formules namen zijn gebruikt, die niet aanrekenen --> Bij vraag 23 wordt het uittekenen van het koolwaterstofgedeelte wel fout gerekend.
- Hier moeten twee relevante formules worden vermeld (tweede bolletje) (staat duidelijk in de vraag dat dit moet) --> Bij vraag 4 wordt het niet noemen van de formule C12H26 niet aangerekend, terwijl in die vraag staat dat a.d.h.v. de formule uitgelegd moet worden.

Door: Reinier Maasman | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 09:35 uur

Ik heb erg veel moeite met het derde antwoord uit het correctiemodel. Dus, als een zuur een H+ afstaat en er ontstaat water, dan is er sprake van een zuur-basereactie. Erg vreemd dat hier een base niet in het antwoord wordt vermeld. Dat was toch juist de vraag?

Door: Annemarie Sluis | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 11:52 uur

Antwoord: OH- reageert met H+ --> Is dit 1 punt waard? 

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Donderdag 26 mei 2022, 12:38 uur

@Annemarie, ik zag dit ook een enkele keer en ik kon dit antwoord met geen enkele deelscore verenigen, dus ik heb 0 pt gegeven.

Door: Erik Rotman | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:54 uur

Ik heb moeite met het feit dat laurylethersulfonzuur genoemd moet worden of met een molecuulformule moet worden genoteerd. Iedereen weet toch dat dit het zuur is.......

Dus als een leerling antwoordt dat het zuur een H+ afstaat aan de base OH- , waarbij H2O ontstaat, dan is hier toch niets mis mee en 2ptn waard?

Een leerling heeft dan toch ook 2 relevante formules genoemd, OH- en H2O ?

Door: Muller | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 13:32 uur

@Erik: volgens mij is dat toch voorbeeldantwoord 2, dus goed.

Door: Michielsen | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 18:54 uur (Bewerkt op: 27-05-2022 18:57)

Kunnen jullie vraag 27 ook niet invullen in WOLF? (zelf opgelost: even uit- en inloggen, nu lukt het wel)

Door: Tobias Schrama | Datum: Woensdag 1 juni 2022, 14:10 uur

Ik vind H+ niet te gebruiken als een van de twee relevante formules want het is geen van de stoffen. Bovenstaande geeft wel aan dat het een H+ afstaat dus ja 1 pt