Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:31 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 18:29 uur

Moet ik het bij deze vraag echt fout rekenen als een leerling het heeft over de NH-groepen, in plaats van NH-bindingen zoals die bij de 2e optie, 1e bol genoemd worden?

In vraag 4 mag een leerling het namelijk wel hebben over NH-groepen volgens het antwoordmodel....

Door: Loes Vermeij | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 18:39 uur

Ik ben uberhaupt verbaasd dat NH bindingen mogen... In vwo stond juist dat nh bindingen niet mogen geloof ik. Niet echt consequent in het cv. Ik zou ze dus beiden bij beiden vragen goedrekenen 

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:49 uur

Let wel....er staat N-H-bindingen en NH2-groepen. Dus die binding slaat op het streepje tussen de N en de H. Dus fout is NH-bindingen.

Maar, wat vinden jullie van het antwoord dat er een grote, apolaire groep aan het molecuul wordt gebonden, wwaardoor het water niet meer om het hele molecuul heen gaat? 

 

Door: Groeneweg | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:11 uur

Die zou ik onder 'opmerking' laten vallen

Door: Theelen | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 12:20 uur

Bij het nakijken bekruipt me het gevoel dat deze vraag niet getest is.
Veel leerlingen zien prima wat er gebeurt, maar missen de eerste bol.
Snap ook best dat leerlingen denken antwoord te hebben gegeven met antwoorden als:
De 2 stikstofatomen kunnen nu geen H-bruggen meer maken. Hierdoor wordt de oplosbaarheid minder.

Door: van Buuren | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 09:52 uur

Ik heb leerlingen die spreken over de -NH3 groep, terwijl het eigenlijk de -NH3+ groep moet zijn. Reken ik dit fout of gaat het om de essentie van het verhaal en zie ik het plusje door de vingers?

Door: Muller | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:01 uur

Is dit hier voldoende voor twee punten?

  • "De oplosbaarheid van chitosan wordt verlaagd door de binding met genipine omdat plekken waar waterstofbruggen gevormd kunnen worden worden weggenomen door de genipine-binding."
  • "De genipine koppelt op de punten waar chitosan waterstofbruggen kan vormen."

Of moet de NH-groep expliciet genoemd worden?

Door: van Buuren | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:47 uur

@Muller, ik zou hier 1 punt voor geven, bolletje 1 ontbreekt volledig.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 12:19 uur (Bewerkt op: 27-05-2022 12:20)

@van Buuren: Ik vind dat de  essentie duidelijk is. Dus zou ook zonder de benoemde lading het punt toekennen.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 29 mei 2022, 13:07 uur

Is voor de opmerking crosslinks als woord essentieel?

"Hierdoor wordt het een groter molecuul en daardoor is het minder oplosbaar" 1p 2p 0p?