Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:30 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Marjola Maas | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 16:24 uur

moet het eerste bolletje gelezen worden als "een molecuul met één OH groep" of is "een OH-groep" ook goed (waarbij er misschien zelfs meerdere OH-groepen in het molecuul aanwezig mogen zijn)

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:37 uur

Nee, mogen er ook meerderen zijn. 

Ander dingetje....hebben jullie ook gezien dat er nog een andere oplossing mogelijk is? Namelijk dat hele ding met de zuurgroep (zonder methanol erop dus) aan het einde. Want er staat ook een OH-groep hellemaal links, dus ook een alcohol. En nergens in de vraag staat dat de versetering plaats moet vinden op de alcoholgroep....Er staat dat de alcohol waaruit door verestering..."..mee eens?

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:05 uur

Nee, niet mee eens. Genipine is een ester, en de enige esterbinding die je ziet, is die aan de rechterkant.

Alle andere OH-groepen aan het molecuul zullen niet leiden tot genipine.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:34 uur

maar als genipine als antwoord gegeven wordt scoor je wel B1

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:45 uur

Maar Inge, dat zeg ik toch ook? Wanneer ik het alcoholgroep van links niet laat reageren maar het molecuul links is dan nog wel steeds een alcohol met ook een zuurgroep, die daar dmv verestering laat reageren met zijn zuurgroep met methanol, dan voldoet het antwoord van het linkerdeel toch volledig aan de vraag?  

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:48 uur

Haha, ja, je hebt helemaal gelijk. Er wordt niet gevraagd naar welk alcohol zorgt voor de esterbinding....

(ik had trouwens een leerling die doodleuk 'vodka' antwoordde op deze vraag ;-))

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 09:44 uur

Vodka....brengt mij tot: ik weet niet meer wat we afgesproken hadden voor vanmiddag. Weet niet of er bij Kees-Jan wel een lekkere ijsboer zit, maar ik heb hem 18:30 een MR-overleg. Dus ik denk dat ik gezien de lengte van onze Kring-overleggen mogelijk binnen een kwartier van Breukelen naar Almere moet rijden...weet niet of ik dat red. 

 

Tot straks  

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 10:57 uur

Onvolledige en onjuiste structuurformule (dus niet van methanol) met OH-groep: 0 pt.

Mee eens?

Door: Loes Vermeij | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 11:10 uur

als een structuur met hydroxyl is is dat toch goed. Ik heb wel gekeken of ze niet de afbeelding hebben overgetekend, dat heb ik dan niet goed gerekend

Door: Joyce Derks-Lutterman | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 11:34 uur

Ja, maar als die structuurformule onvolledig is, covalentie klopt niet door ontbreken H-atomen?