Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:30 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 10:13 uur

Het tweede bolletje vind ik zó raar!

Hoe kun je nou 'de elementen-balans' juist hebben, als er 'fragment-a' in je reactievergelijking staat?

Ze bedoelen: 3 keer hydroxide en 3 keer acetaat. Neem ik aan.

Door: Reinier Maasman | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 13:24 uur

Op de een of andere manier is de vraagstelling blijkbaar erg lastig voor leerlingen. Niemand heeft deze vraag op de juiste manier beantwoord.

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:29 uur

Dit is gewoon een hele rare vraag. Er ontbreekt een formule, maar er staat een X...hoe is dat geen formule. 

En waarom moet dit overgenomen worden? Te raar....want wat moet je dan met de fragmenten? Hier had een werkbladtabel niet misstaan. Of een vergelijking afmaken daar. dat eronder een X staat. Zoiets? 

En dan heb je het eindelijk ontcijferd, moet je nog die 3 vinden. Die nou net het doel was, denk ik. 

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:58 uur (Bewerkt op: 24-05-2022 21:00)

En wat ik me dan afvraag: waarom staat die ene zijgroep er dan nog wel bij, terwijl er drie wegreageren.... (ik had daar zelf door die andere rechtsonder gemist... oh, bijkbaar reageren alleen de 'bovenste' groepen weg)

Edit: ik lees nu ook pas dat ze het over een gemiddeld aantal NH2-groepen hebben... Echt mijn fout dus. Dat krijg je als je tegelijkertijd meot surveilleren en toch ook even het examen wilt maken

Door: Groeneweg | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:05 uur

Niet één leerling had deze vraag goed. En omdat ze allemaal NaOH voor de pijl zetten en geen Na+ na de pijl helemaal geen punten. Terwijl er toch veel waren die wel zagen dat er 3 groepen werden afgesplitst.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 22:19 uur

Een leerling heeft n OH- voor de pijl en n CH3COO

Wel erg goed, maar B2 niet gescoord denk ik ...?

Door: Theelen | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 09:48 uur

@Keegstra (werken met n als coëffiiënt)
Zou ik wel goed tellen: boven de vraag staat dat het een schematische weergave betreft.
Het antwoord van jouw leerling ondervangt dit mooi door de n

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 12:32 uur

Ook ik zou dat met de 2de correctro bespreken. Gezien de vraag is het niet juist, want daar gaat het echt om de specifieke fragmenten. Wederom wordt deze fout uitgelokt door het kromme format waarin het antwoord moet....een werkblad had dit opgelost. Wat wordt er nou getoetst hier? Ik denk dat het valt onder domein A, en dat mag dus...maar AAAAHHHH.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 27 mei 2022, 11:53 uur

Zoveel keer als ik krijg 

Fragment-a + 3 NaOH --> fragment-b + 3 CH3COO-

En dan dus nul punten. Maar waarom? Want ja, er zouden antriumionen vrij moeten komen. Maar nee, dat mag niet volgens de (krom gestelde) opdracht. Want maar twee coëfficienten en één formule....

Bolletjes zouden beter 

Gezien de tijd, aandacht en inzet had dit sowieso beter een 3p vraag kunnen zijn. Dan had het ook "eerlijker naar tijd en inzicht" beloond kunnen worden.  

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Donderdag 2 juni 2022, 08:57 uur

Wat zuur. Bij de tweede correctie zie ik het volgende antwoord: fragment-a + 3 OH --> fragment-b + 3 CH3COO-

Alleen de lading bij de hydroxide-ionen vergeten. Volgens de deelscores 0 pt, maar ik overweeg om toch één punt te geven.