Vraag 10

Vraag 10

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Luc Bonten | Datum: Maandag 23 mei 2022, 20:30 uur

Wat als leerlingen HNO3 als antwoord geven?

Staat niet in het correctie-model, maar m.i. chemisch wel correct. (na reactie van NO2 met het ontstane H2O)

Door: van der Lans | Datum: Maandag 23 mei 2022, 22:15 uur

Ik denk ook dat HNO3 goedgerekend moet worden. Het CV sluit dit nu echter uit: "Een juiste formule is van een bestaande verbinding die uitsluitend bestaat uit stikstof- en zuurstofatomen." M.i. moet het CV hier aangepast worden.

Door: Bert Keegstra | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 08:30 uur

Eens. Maar kun je het niet ook goed rekenen obv algemene regel 3.1? (Bij een correct antwoord: alle punten)

Bij mij geeft een leerling als antwoord een correct reactievergelijking tussen NH3 + O2 met o.a. NO2 als product. Mag ik dat goedrekenen?

 

Door: Marjola Maas | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 09:50 uur

@ Bert, ik heb ook 1 leerling die dat doet. Ik heb de (kloppende) reactievergelijking opgevat als een afleiding waarmee de leerling tot het juiste antwoord is gekomen en heb 1p gegeven

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 20:13 uur (Bewerkt op: 24-05-2022 20:17)

Zou ik ook doen. En HNO3 is toch gewoon goed? 

En dit geeft op zich ook direct aanleiding tot mijn vraag: wat als het nitraat-ion is gegeven? Of een nitrosium-ion? Nergens staat dat het product ongeladen moet zijn, toch? 

Nog een dingetje....wat doet dat "minder ongewenste bijproducten"  daar? Dat impliceert dat er eerder ook een meer was. En dan met die "gecontroleerde omstandigheden"? Is de normale gang van zaken in een fabriek dat we zomaar wat bij elkaar pleuren, wegrennen en twee dagen later met fingers crossed terugkomen om te kijken wat eruit kwam?    Een fabriek is toch geeen organisch lab?   

 

EDIT: O ja, vergat ik bijne....waarom staat in de tekst en de vraag "ongewenst bijproduct"? Wat voegt dat toe?   

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Dinsdag 24 mei 2022, 21:36 uur (Bewerkt op: 24-05-2022 21:37)

Mag ik uit de opmerking opmaken dat ik het nitrietion ook goed mag rekenen?

Zie de vraag van mijn voorganger...

Door: de Goede-Aarts | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 11:19 uur

Volgens mij is een ion niet goed, want dat is geen verbinding (stof).

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 12:28 uur

@de Goede-Aarts: Naast dat ik het niet helemaal met je eens ben in je beschrijving en kennelijke inhoud van de begrippen "verbinding" en "stof", is dat toch ook helemaal niet van toepassing hier? Want er wordt gevraagd om: "Geef de formule van een ongewenst bijproduct.."   En formule, daaraan voldoet het aan. Het gaat mij juist om wat er valt onder "bijproduct", of beter gezegd "product". Kan dat een ion zijn, of echt niet?  

Door: van der Lans | Datum: Woensdag 25 mei 2022, 16:37 uur

Bij examenbespreking wordt duidelijk dat HNO3 nu niet goed mag worden gerekend gezien de opmerking in het CV. Je kunt je niet beroepen op algemene regel 3.3. Het is wel gemeld bij het examenloket dus mogelijk komt er een aanvulling op het CV.

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 1 juni 2022, 17:18 uur

Kan NO3 worden goed geteld? Mag ik dit als een bestaande verbinding zien? Het is een zeer reactief radicaal dat nooit als zuivere stof is geïsoleerd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstoftrioxide).