Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:09 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 20:37 uur

Hoe staan jullie tegenover "dan is de oppervlakte van de pool of elektrode vol en is dat de limitering".? Ikzelf vind hem wel vallen onder streepje vier.

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 16 mei 2022, 21:40 uur

En wat te denken over:

De lactaatconcentratie is hoog, dus zijn er ook veel H+ ionen. Enzymen zijn pH gevoelig en zal daardoor minder actief zijn 

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 16 mei 2022, 21:42 uur

@ wouter: maar als het oppervlakte vol is, dan zal de reactiesnelheid toch juist helemaal niet meer toenemen? Ik denk dat ik die dus niet goed zou rekenen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 22:53 uur

@Inge...is dat ook niet zo wanneer je zegt "Het enzym LOx raakt dan verzadigd?". Dan neemt toch ook de reactiesnelheid niet meer toe, of zie ik dat verkeerd?

Eigenlijk al de antwoorden die gegeven worden in het CV leiden tot een constante snelheid, toch?

Door: Groot Nibbelink-Mandemakers | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 13:08 uur

@Wouter: ja, dat denk ik ook. Dat veel antwoorden leiden tot een constante snelheid en niet tot het 'minder toenemen'.

 

@Inge: Ja, dat de pH dan verandert en een enzym heeft een pH-optimum. Maar, als de concentratie lactaat hoger wordt, komt er toch mínder H+? Dus gaat de pH toch omhoog?

Zoiets als vraag 18. Of maak ik nu een denkfout?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 08:32 uur

Meer lactaat komt door meer melkzuur, dus meer H+. Dus dat kan wel.

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 22:08 uur

En hoe denken jullie over dit antwoord: "de vorming van lactaat is een evenwichtsreactie, dus bij hoge concentratie stelt zich in een evenwicht en is de reactiesnelheid minder groot"? volgens mij past in hetzelfde straatje als streepje 3 - maximale omzettingssnelheid bereikt... zie ik het goed??? 

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Vrijdag 20 mei 2022, 09:51 uur

hm, nee, de opdracht stelt dat op de x- as de concentratie lactaat staat. Hoe ze die gemaakt hebben maakt niet uit, er is een serie proeven gedaan met steeds hogere lactaat-concentratie.

Dat het een serie proeven is, en niet één proef, had overigens wel duidelijker in de tekst mogen staan.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 22 mei 2022, 09:47 uur

Redeneren vanuit een verminderende meeropbrengst... dus bij een hogere concentratie (lactaat) neemt de verhoging in reactiesnelheid minder snel toe dan bij lagere concentraties. Als de grafiek in het begin zeer duidelijk lineair was geweest, was dit fout geweest, maar de vorm van de grafiek past hier precies op. Ik neem dus aan dat dit goed is (?)

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Zondag 22 mei 2022, 11:01 uur (Bewerkt op: 22-05-2022 11:01)

@Schaareman: dan herhaal je de vraag, daar staat al gegeven dat bij hogere concentraties de reactiesnelheid minder toeneemt. Er moet dus een reden gegeven worden voor die observatie, met alleen het herhalen daarvan (in andere woorden) toon je nog geen inzicht.