Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:08 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Maandag 16 mei 2022, 21:26 uur

Een leerling pakt de laatste 6 baseparen van figuur 4 en leidt daar keurig de bijbehorende aminozuren bij af. Die tekent ze met de juiste restgroepen en peptidebinding. Mag ik dan wel bolletje 2 en 3 geven?

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 22:50 uur

En is het niet ook een logisch gevolg van de vraag 19 van die leerling? Dus die niet gemaakt lijkt mij ook een logisch gevolg dat 20 dan zo wordt beantwoord...

En de leerling maakt dus een dipeptide...volgens mij dan idd bolletje 2 en 3

Door: de Kruif | Datum: Maandag 16 mei 2022, 23:18 uur

@ Inge, ik denk dat bolletje 2 en 3 dan gewoon kan en misschien 4 ook als het begin en einde kloppen bij "de laatste twee aminozuren".

Door: Kliphuis | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 20:51 uur (Bewerkt op: 17-05-2022 20:58)

Een leerling tekent ipv ~Ser-Pro    Cys-Pro. Is dat 2 of 3 pt?   

Wat is dan consequent als de leerling een verkeerd aminozuur kiest?

Door: Inge Roos | Datum: Dinsdag 17 mei 2022, 22:44 uur

Dat hangt er vanaf hoe de afleiding verder was. Als de leerling 'zomaar' twee aminozuren tekent, dan kun je alleen het 3e en 4e bolletje toekennen (als die uiteraard goed zijn). Omdat je niet weet of de leerling de juiste aminozuren heeft afgeleid, en/of de juiste structuurformules in de Binas wist te vinden. Tenzij je het uit de vraag erboven kon afleiden, omdat de leerling daar aangaf welke 3 baseparen hij als stopcodon heeft gebruikt.

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 11:53 uur

Hoe ha ge om met een leerling die beide aminozuren juist heeft afgeleid, maar dan een verkeerde koppeling geeft? Ze tekent de restgroepen op zich goed, maar omdat er wordt gekoppeld aan een CH2 groep van proline ipv de NH groep, ziet het er niet goed. Is de restgroep  dan wel consequent juist weergegegeven? De peptidegroep is natuurlijk niet goed weergegeven...

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 21:33 uur

Ja lastig. Eigenlijk is dan de zijgroep niet goed meer. Overleggen met je 2e corrector zou ik zeggen :)

 

Bij mij heeft een leerling opgeschreven welke 2 aminozuren hij gaat tekenen, maar de afleiding ontbreekt. kan ik dan het  2e bolletje wel toekennen als de in tekst aangegeven aminozuren goed getekend zijn?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 08:30 uur

ja, de vraag stelt niet dat de afleiding gegeven moet zijn. Dus verkeerde keuze opgeschreven en getekend is max 3p.

Alleen verkeerde keuze getekend (dus niet eerst genoteerd welke ze gaan tekenen) is 2p want niet meer consequent juist getekend.

Door: Dorota Stefanowicz | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 20:10 uur

En wat ga je doen als een leerling twee aminozuren goed heeft afgeleid, maar in omgekeerde volgorde geschreven en getekend, met de juiste zijgroepen en de juiste peptidebinding??? 1e bol wel of niet? de andere 2e, 3e en 4e zijn oké, vanwege consequent verwerken..?

Door: Muller | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 21:22 uur (Bewerkt op: 19-05-2022 21:22)

@Dorota: die heb ik ook, leerling noemt aminozuur 363 Ser en 364 Pro, maar koppelt links ~Pro-Ser.

In CV staat niet "juiste volgorde", alleen juiste aminozuureenheden.