Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 24 april 2022, 22:08 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 16 mei 2022, 20:33 uur

AAAAHHHH. Ik liep dus klem, omdat ik het woordje "coderende" niet in mijn hoofd had opgeslagen. Stom van mij.

Kom ik uiteindelijk nog wel op een einde, maar wel met de aanname dat het in de mitochondrieen plaats vindt...gelukkig. Is wel stom, maar ja.

Gelukkig kan ik dan nog wel vraag 20 doen.

Valt mij trouwens op dat er geen "gekoppelde vragen doordat zijn aan elkaar staan" meer bestaan, maar waarom wordt het dan nog wel gedaan? Want 19 en 20 zijn de enigen die aan elkaar staan in dit examen.

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 11:23 uur

Weten NT leerlingen zonder Bio wel wat een stopcodon is? De sylabus is niet heel duidelijk over terminologie; de term codon komt er niet voor. In onze methode (NOVA) wordt wel ingegeaan op de term codon en het proces translatie. Maar gaat niet in op het fenomeen stopcodon.

Door: Reinier Maasman | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 12:50 uur

In de vraag staat "Bepaal ...".Volgens het correctiemodel kan het tweede punt worden toegekend voor een consequente berekening. Uit het woord "bepaal" maak ik niet op dat een berekening vereist is.

Kan het tweede punt worden toegekend wanneer een leerling de laatste stap niet heeft berekend (357 + 6 = 363), maar heeft beredeneerd?

Door: Marjola Maas | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 20:38 uur

toen ik de vraag zelf maakte heb ik het stopcodon gezocht, het aantal basen geteld vanaf 1072 (stopcodon begint op 1090) en vervolgens berekend het hoeveelste triplet dit is (1090 /3 = 364e triplet) en beredeneerd dat er dan dus 364 - 1 = 363 aminozuren moeten zijn.

Hoe kijk ik dat antwoord na volgens het CV? Wat valt onder "herkenning van stopcodon" en wat onder "berekening"? Moet een leerlingen voor het berekenen méér doen dan delen door 3 of is "iets" delen door 3 voldoende en valt de rest onder "herkennen stopcodon"? (want lln die stopcodon niet herkent, heeft wel een of ander getal, dat gedeeld wordt door 3 = 2e bolletje gescoord???) 

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 18 mei 2022, 21:37 uur

Als de leerling aangeeft op welk basepaar het stopcodon begint en dat vervolgs door  deelt, lijkt me dat OK voor B2

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 14:30 uur (Bewerkt op: 19-05-2022 14:39)

Bij de eindexamenbespreking werd zelfs gesteld dat een antwoord als 363 al goed zou zijn. Onder het mom van: Ik heb het bepaald, het is 363. Dus het woordje bepaal zou niet om een uitwerking vragen. Hmm...

Bij mij komt een leerling op 362 uit. Ze haalt de startcodon er nog af. Dat gebeurt inderdaan meestal in eiwitten, maar het wordt niet aangegeven dat dit hier ook gebeurt.

Door: Muller | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 16:31 uur

Ik heb hier staan: 1089/3 = 363 aminozuureenheden

Leerling heeft het bepaald met de juiste getallen, maar stopcodon is niet genoemd, maar zo te zien juist beredeneerd.
Ik geef 2 pt.

Door: Klaas-Jan Kramer | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 17:46 uur

Heb een antwoord met het juiste stopcodon. Vervolgens: ín totaal zitten er met het stopcodon 364 aminozureneenheden in de eiwitketen.

Dus 363+1. Gewoon 2pt?

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 17:55 uur

nee want het stopcodon levert geen aminozuur.

Door: Muller | Datum: Donderdag 19 mei 2022, 19:40 uur (Bewerkt op: 19-05-2022 22:21)

@Klaas-Jan: 1 punt voor juiste stopcodon, 1 pt voor het juiste aantal eiwitten aminozuren, dus niet incl. stopcodon.

Er zijn leerlingen die de stopcodon verkeerd doen (bijv. gewoon het uiteinde van de keten pakken) maar vervolgens consequent het juiste aantal aminozuren bepalen. Dat geeft dan wel 1 pt.